Thursday, January 23, 2014

Tak hirau perintah darurat

Bangkok: Pembangkang berikrar tidak mengendahkan perintah darurat dikenakan di seluruh Bangkok mulai semalam, sebaliknya akan terus berjuang menjatuhkan kerajaan.
Jurucakap penunjuk perasaan Akanat Promphan berkata, mereka tidak menghiraukan perintah darurat dan akan terus memprotes seperti biasa. “Apa yang berlaku menunjukkan kerajaan semakin terdesak kerana momentum memihak kepada kami,” katanya.

Perdana Menteri Yingluck Shinawatra kini terus berdepan tekanan untuk berundur selepas lebih dua bulan protes jalanan berlangsung.
Selain menuntut Yingluck meletak jawatan, pembangkang turut mendesak “majlis rakyat” ditubuhkan bagi melakukan reformasi sebelum pilihan raya dijalankan. Melalui perintah darurat yang dikuatkuasakan semalam, kerajaan mempunyai masa 60 hari untuk mengenakan perintah berkurung, mengharamkan perhimpunan lebih lima orang, menahan suspek tanpa perlu dibawa ke mahkamah selama 50 hari dan menapis kandungan media di Bangkok dan sekitarnya. Sehingga petang semalam belum ada satu pun langkah itu diambil kerajaan dan memaklumkan urusan keselamatan dikendali polis.

Keadaan itu berbeza ketika Baju Merah berkumpul pada 2010 apabila kerajaan ketika itu - diketuai Abhisit Vejjajiva mengarahkan tentera menyuraikan pembangkang.

Yingluck juga menggesa pilihan raya dijadual 2 Februari ini diteruskan tetapi pembangkang utama mengumumkan untuk memboikotnya. - AFP
Foto
PENYOKONG pembangkang menanggalkan aksara pada papan tanda Polis Diraja Thai di Bangkok.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/2

No comments:

Post a Comment