Wednesday, January 22, 2014

Thai isytihar perintah darurat

Bangkok: Kerajaan sementara Thai semalam mengumumkan perintah darurat dikuatkuasakan di Bangkok dan sebahagian wilayah berhampiran selama 60 hari.
Menteri Buruh Chalerm Yoobamrung yang mengumumkan keputusan itu menerusi televisyen berkata, ia akan dikuatkuasakan mulai hari ini.

Menurutnya, langkah itu diambil selepas tunjuk perasaan oleh Jawatankuasa Pembaharuan Demokratik Rakyat (DPRC) menjadi semakin ganas.
Chalerm berkata, pemimpin PDRC sendiri mengakui tunjuk perasaan itu tidak lagi aman.

Sehubungan itu, Ketua Setiausaha Majlis Keselamatan Kebangsaan Paradorn Pattanabut berkata, Pusat Bagi Pentadbiran Keamanan dan Ketenteraman akan diubah menjadi Pusat Kawalan Keamanan dan ia akan dipengerusikan oleh Ketua Polis Negara.

Timbalan Perdana Menteri Surapong Tovichakchaikul memberitahu sidang akhbar, beliau ditugaskan untuk bertanggungjawab terhadap pasukan polis Thai.
Foto
PENUNJUK perasaan antikerajaan mengibar bendera sambil berarak di Bangkok, semalam.
Chalerm yang mengawasi perintah darurat berkenaan berkata, kerajaan akan mematuhi standard antarabangsa sepanjang tempoh pelaksanaan perintah itu.

“Kami tidak akan menggunakan kekerasan. Kami tidak akan melaksanakan dasar untuk menyuraikan penunjuk perasaan dan kami belum mengumumkan perintah berkurung,” katanya.
Perdana Menteri Yingluck Shinawatra berdepan tekanan daripada penunjuk perasaan supaya meletak jawatan selepas demonstrasi jalanan yang bertujuan menumbangkan kerajaannya.

Beliau mengumumkan pilihan raya bulan depan tetapi parti pembangkang utama memulaukannya.

Penunjuk perasaan sebaliknya berusaha untuk menggagalkan pilihan raya berkenaan, termasuk menghalang calon mendaftar untuk bertanding. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : 2014/01/22

No comments:

Post a Comment