Sunday, January 26, 2014

Thailand setuju tangguh pilihan raya


26 Januari 2014

Thailand setuju tangguh pilihan raya
Thailand setuju tangguh pilihan raya Ribuan penyokong antikerajaan berhimpun di luar Mahkamah Persekutuan bagi mendesak hakim mengulingkan Yingluck. Foto: EPA



BANGKOK - THAILAND . Kerajaan sementara Thailand setuju secara bersyarat untuk menangguhkan pilihan raya yang dijadualkan 2 Februari ini.

Jurucakap pemangku Perdana Menteri Varathep Rattanakorn berkata, penangguhan itu boleh dilaksanakan jika penunjuk perasaan membatalkan perhimpunan pungutan suara di mahkamah.

“Mereka (penunjuk perasaan) mesti berjanji tidak akan menghalang pungutan suara baru dan tidak lagi menimbulkan kekecohan. Jika mereka ingkar rundingan antara kerajaan sementarahakim dan Suruhanjaya Pilihan Raya hanya sia-sia,” katanya menurut laporan Bangkok Post.

Sementara itu, SPR akan bertemu dengan pemangku Perdana Menteri Yingluck Shinawatra dan hakim-hakim Mahkamah Perlembagaan bagi membincangkan penangguhan pungutan suara selepas mahkamah memutuskan Yingkluck harus membincangkan tarikh pilihan raya baru dengan Pengerusi SPR, Supachai Somcharoen, Isnin ini.

Tindakan itu dilakukan bagi memberi keadilan dan menghentikan pertumpahan darah yang telah meragut lima nyawa dan puluhan cedera sejak bulan lalu.

No comments:

Post a Comment