Monday, February 24, 2014

Era baru di Ukraine

Foto



Foto
Menteri Dalam Negeri Ukraine yang baru Arsen Avakov (memegang pembesar suara) berucap kepada orang ramai di luar bangunan Parlimen di Kiev semalam. - Foto REUTERS


 Kiev: Era baru bermula di Ukraine semalam apabila parlimen membenarkan tempoh tiga hari untuk membentuk kerajaan baru selepas menyingkirkan Presiden Viktor Yanukovych menerusi undi tidak percaya dan membuat persiapan mengadakan pilihan raya lebih awal.

Lokasi Yanukovych terus menjadi misteri, sehari selepas beliau meninggalkan ibu negara itu dan musuh politiknya Yulia Tymoshenko dibebaskan dari penjara dan menemui penyokongnya di Kiev.

Sebuah pesawat yang dinaiki Yanukovych gagal mendapatkan kebenaran untuk berlepas dari Donetsk, sebuah bandar di timur Ukraine kelmarin untuk ke Russia. 

Perkhidmatan Kawalan Negeri menyatakan ia adalah kubu kuat presiden. Beliau kemudian di bawa pergi oleh pasukan keselamatannya sendiri.

Jurucakap presiden pagi semalam berkata beliau tidak mengetahui lokasi Yanukovych.

Sorak gembira

Penyokong memberi sorakan gembira kepada bekas perdana menteri Tymoshenko ketika beliau meninggalkan hospital lokasi beliau ditahan. Bagaimanapun penerimaannya terhadap insiden itu bercampurcampur ketika berucap di Kiev.
Pembebasan beliau menandakan transformasi penting bekas republik Soviet yang mempunyai 46 juta penduduk itu.

Berakhirnya pemerintahan presiden proRussia diramal mengurangkan pengaruh Moscow dan menjadikan Ukraine lebih rapat dengan Eropah.

No comments:

Post a Comment