Wednesday, February 5, 2014

Keluarga syukur Alvarenga selamat


San Salvador: Keluarga nelayan yang mendakwa hanyut di Lautan Pasifik selama 14 bulan tidak dapat menahan kegembiraan mereka selepas mendengar kisah menakjubkan bagaimana dia terselamat.

Dalam temubual yang berjaya membuktikan serta mengesahkan identitinya, ibu José Salvador Alvarenga, María Julia berkata, dia mendoakan keselamatan anaknya setiap hari malah melihatnya dalam mimpi.


“Dalam setiap mimpi saya memang dia masih hidup namun tiba-tiba bayangan itu hilang. Saya mengalami mimpi itu beberapa hari. “Saya terlalu gembira kerana dia masih hidup dan akan kembali kepada kami tidak lama lagi,” katanya.



Ayahnya José Ricardo Orellana berkata: “Perasaan saya bercampur-campur, sedih ada gembira pun ada. Saya tidak pernah mendoakan dia kembali kepada kami.” Anak Alvarenga, Fatima, 14, yang tinggal bersama pasangan itu juga tidak sabar menemui ayahnya itu.


“Saya akan memeluk dan menciumnya sepuas hati,” katanya.


Sementara itu, Alvarenga yang digelar ‘Lelaki Ajaib Pasifik’ melalui transformasi apabila rambut dan janggutnya yang hampir merah akibat terdedah kepada matahari dan air garam dipotong selepas hanyut di lautan terbesar dunia.

Foto
ALVARENGA gunting rambut di Majuro, Kepulauan Marshall, semalam.


Alvarenga turut mengakui semalam dia pernah terfikir untuk membunuh diri kerana hampir putus harapan.


“Namun saya cekalkan hati dan mendoakan Tuhan menyelamatkan saya,” katanya kepada akhbar Telemundo.

Menurutnya, perkataan pertama dituturkan ketika ditemui penduduk di Ebon Atoll adalah ‘Tortilla!’ merujuk kepada makanan di negara asalnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/02/05

No comments:

Post a Comment