Saturday, March 29, 2014

"APAKAH AMALAN KAMU, WAHAI REEM??"



- Mengenangkan kembali kisah gadis Kuwait bernama Reem (21) yg meninggal dunia tahun lepas dalam sebuah kemalangan jalanraya di sana.

Reem adalah seorang anak yatim yg dibesarkan di pusat jagaan anak-anak yatim dan sampailah pada hari kematiannya, tidak ada sesiapa pun mengenal beliau.

Reem tidak mempunyai seorang keluarga pun untuk menguruskan jenazah dan solat untuk beliau. Dan perkara ini dengan tersendirinya telah tersebar melalui pesanan Whatsapp untuk memanggil orang supaya datang ke acara pengebumiannya. Dan pesanan ini telah tersebar dengan cepatnya ke seluruh Kuwait.

Subhanallah, keesokannya kehadirin orang ramai telah melimpah keluar dari kawasan perkuburan di mana Reem akan dikebumikan.

"Apakah amalan kamu dengan Allah, wahai Reem? Orang ramai telah datang kerana kamu walaupun mereka semua tidak mengenali kamu"

"Subhanallah, Allah telah memuliakan kamu wahai Reem, dari sesiapa pun tidak pernah kenal kamu, sampai kamu menjadi sebutan di seluruh pelusuk negara Kuwait di masa kematiannya mu"

Betapa indahnya jika seseorang dapat memelihara anak yatim dgn penuh kasih sayang dan mengorbankan segalanya demi membesarkan anak yatim tersebut. Allah telah menyebut mereka dan sekurang-kurangnya terdapat 23 ayat mengenai anak yatim di dalam Al-Quran.

Semoga Allah mengampunkan Reem dan memasukkan beliau ke dalam Syurga-Nya... Aminn.

No comments:

Post a Comment