Thursday, March 20, 2014

Crimea usir perunding damai



BEBERAPA militia Crimea bergelut dengan askar Ukraine di luar ibu pejabat Tentera Laut Ukraine di bandar pelabuhan Sevastopol semalam.


SEVASTOPOL - Pihak berkuasa di Crimea enggan membenarkan Menteri Pertahanan Ukraine dan seorang pegawai lain untuk memasuki wilayah berkenaan semalam.
Kedua-duanya menuju ke Crimea untuk cuba meredakan ketegangan antara wilayah berkenaan dengan Ukraine.
"Mereka tidak dialukan di Crimea," kata Perdana Menteri Crimea, Sergei Aksyonov yang dipetik agensi berita Interfax.
Dalam pada itu, beberapa ratus anggota militia pro-Rusia menyerbu dan menawan ibu pejabat tentera laut Ukraine di sini semalam tanpa menerima sebarang tentangan.
Bandar raya itu juga menempatkan pelabuhan Armada Laut Hitam Rusia manakala berpuluh-puluh ribu askar Rusia kini mengawal Crimea.
Perkembangan itu berlaku sehari selepas konfrontasi antara askar Ukraine dan militia pro-Rusia yang menyebabkan dua orang terbunuh.
Dalam perkembangan berasingan, komander Tentera Laut Ukraine, Sergei Gaiduk kini ditahan pihak berkuasa Crimea untuk disoal siasat sekali gus meningkatkan ketegangan di rantau berkenaan.
Tentera Ukraine yang kecil bilangannya di Crimea kini semakin tertekan sejak wilayah berkenaan menyertai Rusia kelmarin.
Sementara itu, Naib Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden memberi jaminan kepada pemimpin Lithuania dan Latvia bahawa AS akan mempertahankan mana-mana anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) jika negara berkenaan diserang.
Jaminan tersebut diberikan ketika Rusia mengambil Crimea di Ukraine menjadi sebahagian wilayahnya.
Lithuania dan Latvia merupakan anggota NATO. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0320&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz2wRiWqlZk 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment