Tuesday, March 25, 2014

Jualan insurans kemalangan penerbangan naik mendadak


Kuala Lumpur: Insiden kehilangan pesawat MH370 pada 8 Mac lalu menyebabkan lebih ramai pelancong di China cenderung untuk membeli insurans kemalangan.

Pelancong di negara itu membeli insurans kemalangan penerbangan selepas dikejutkan dengan kehilangan pesawat MAS itu yang membawa 239 penumpang dan anak kapal.


“Saya tidak terfikir untuk membeli insurans kemalangan penerbangan sebelum ini setiap kali menaiki pesawat, tetapi kes MAS membuatkan saya sedar akan risikonya.



“Saya perlu fikir bagaimana untuk melindungi keluarga sekiranya saya cedera atau maut dalam nahas pesawat,” kata Zhang Jin yang terbang empat hingga lima kali setahun.


Seorang profesor dalam bidang insurans berkata, insurans kemalangan penerbangan adalah atas kesedaran sendiri dan ia sangat digalakkan.


“Sebenarnya, sangat mudah membeli insurans itu melalui Internet tetapi saya sendiri tidak sedar kepentingannya. Saya mungkin tidak membeli insurans pelancongan tetapi insurans kemalangan penerbangan sangat diperlukan,” katanya.

Jualan insurans kemalangan penerbangan naik mendadak selepas pesawat MH370 hilang pada 8 Mac lalu. Dilaporkan, produk insurans kemalangan bagi perjalanan sehala ditawarkan China Pacific Insurance menerusi platform beli-belah atas talian, Taobao menunjukkan purata 43 transaksi sehari selepas kejadian pesawat hilang itu meningkat daripada 22 transaksi sebelumnya.


Katanya, produk insurans kemalangan penerbangan PICC Life yang menawarkan polisi selama setahun merekodkan 12 polisi terjual selepas itu meningkat daripada tiga polisi sebelumnya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/25

No comments:

Post a Comment