Friday, March 14, 2014

Russia pamer kekuatan tentera


Tindakan itu menyusuli latihan ribuan anggota pasukan payung terjun yang turut diadakan berhampiran sempadan negara jirannya itu. 
Pada masa sama kumpulan bersenjata Russia dilihat membuat rondaan di Crimea yang bakal mengadakan pungutan suara Ahad ini untuk menentukan sama ada wilayah itu akan menyertainya, 

Kementerian Pertahanan dalam satu kenyataan mengesahkan perkara itu.
Foto
KENDERAAN infantri ringan Russia melalui jalan di bandar Vesyolaya Lopan di barat negara itu, 20 kilometer dari sempadan Ukraine.

“Latihan dilakukan di wilayah Rostov, Belgorod dan Kursk.

“Tujuan utamanya adalah untuk memastikan semua unit beroperasi dengan baik. Ini termasuk bagi menghadapi peperangan di kawasan asing,” kata kenyataan itu. 

Menurutnya, latihan akan diteruskan sehingga akhir Mac, 

Kenyataan itu bagaimanapun tidak menyatakan jumlah tentera terbabit, 

Namun, satu sumber berkata, ia membabitkan puluhan ribu tentera. 

Sementara itu, dalam latihan berasingan, 4,000 anggota pasukan payung terjun memulakan latihan di wilayah Rostov semalam yang dijangka diteruskan sehingga hari ini, mengikut laporan agensi berita ITAR-TASS. 

Televisyen kebangsaan Russia menyiarkan rakaman ratusan anggota payung terjun melakukan latihan di ruang udara negara itu. 

Timbalan Menteri Pertahanan Anatoly Antonov sebelum ini dilaporkan berkata, Moscow membenarkan permintaan Ukraine untuk sebuah pesawatnya meninjau kawasan sempadan kedua-dua negara berkenaan. 

Sementara itu, ahli parlimen Russia Leonid Slutsky mengesahkan kumpulan bersenjata di Crimea adalah anggota tentera Russia yang dihantar mengawal keadaan menjelang pungutan suara Ahad ini. 

“Mereka diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga dan bersedia menangani sebarang tentangan bersenjata dari Kiev,” katanya.- AFP
Artikel ini disiarkan pada : 2014/03/14

No comments:

Post a Comment