Tuesday, April 8, 2014

Wilayah Bangsamoro dibentang di Kongres


MANILA 7 April - Draf rang undang-undang penubuhan wilayah Bangsamoro akan dibentangkan pada persidangan Kongres Filipina bulan depan.
Portal berita Manila Bulletin melaporkan, jurucakap Pejabat Presiden, Edwin Lacierda berkata, Suruhanjaya Peralihan Bangsamoro sedang melengkapkan draf Undang-Undang Asas Bangsamoro berikutan perjanjian damai yang dicapai antara kerajaan dan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) baru-baru ini.
Pendekatan itu akan diserahkan kepada Presiden, Benigno Aquino III untuk dinilai sebelum dibentang di Kongres apabila ia bersidang pada bulan depan.
Lacierda berkata, mereka berharap rang undang-undang itu akan disediakan sebelum Mei ini.
Beliau berkata, Pejabat Presiden akan terlibat penuh dalam usaha itu apabila draf rang undang-undang Bangsamoro itu diserahkan kepada Presiden untuk penilaian.
Apabila rang undang-undang itu diluluskan oleh Kongres, satu pungutan suara akan diadakan di wilayah yang akan dibentuk sebagai Bangsamoro pada tahun depan.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140408/lu_05/Wilayah-Bangsamoro-dibentang-di-Kongres#ixzz2yF0UXBSL
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment