Saturday, May 3, 2014

Tentera Ukraine cuba rampas semula Slaviansk


Bahagian hadapan sebuah kereta api rosak setelah melanggar bahagian belakang sebuah kereta api yang berhenti di stesen bawah tanah di Seoul, semalam. - REUTERS
SLAVIANSK, Ukraine 2 Mei - Tentera Ukraine melancarkan serangan termasuk menggunakan helikopter, awal pagi ini dalam usaha untuk merampas semula bandar Slaviansk yang kini menjadi kubu kuat kumpulan pemisah pro-Rusia.
Dua juruterbang helikopter terbunuh apabila dua helikopter tentera Ukraine ditembak jatuh oleh kumpulan pemisah berkenaan.
Pegawai dan saksi berkata, pertempuran berlaku pada kira-kira pukul 4 pagi (9 pagi waktu Malaysia) apabila tentera Ukraine dilihat berada di kawasan luar bandar di selatan Slaviansk.
Menteri Dalam Negeri, Arsen Avakov berkata, kumpulan pemisah menggunakan senjata berat termasuk bom tangan bagi mematahkan serangan tentera Ukraine termasuk menggunakan pelancar peluru berpandu antipesawat bagi menyerang helikopter tentera Ukraine.
Avakov yang menuduh kumpulan pemisah menggunakan askar upahan berkata, Moscow menaja dan memberi senjata kepada kumpulan pemisah yang kini merampas kawalan ke atas bangunan-bangunan kerajaan di sekitar Donbass, timur Ukraine dan menggesa dua pungutan suara diadakan pada 11 Mei ini untuk menentukan kemerdekaan di dua negeri di wilayah tersebut.
Moscow menafikan dakwaan tersebut dan menyifatkan kumpulan pemisah yang merupakan penduduk berbahasa Rusia mempertahankan hak mereka daripada serangan pemimpin Kiev yang pro-Barat.
Avakov yang menyifatkan serangan tersebut sebagai operasi antikeganasan berkata, ia bertujuan untuk membebaskan tebusan, bangunan kerajaan dan mengembalikan fungsi pentadbiran di bandar tersebut.
“Kumpulan pemisah menggunakan senjata berat termasuk bom tangan pelancar roket dan pelancar peluru berpandu bergerak bagi mematahkan serangan pasukan khas Ukraine," katanya dalam akaun laman web Facebooknya. - REUTERS


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140503/lu_06/Tentera-Ukraine-cuba-rampas-semula-Slaviansk#ixzz30bHUfLEs
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment