Monday, June 30, 2014

Pyongyang lancar peluru balistik

Pyongyang lancar peluru balistik
Orang ramai menonton siaran berita televisyen di Seoul semalam, menunjukkan peluru balistik yang dilancarkan Korea Utara. 
SEOUL: Korea Utara melancarkan dua peluru balistik ke laut, kata pihak tentera Seoul, yang dilihat untuk menunjukkan tentangan menjelang lawatan Presiden China Xi Jinping ke Korea Selatan. Korea Utara melancarkan peluru ke Laut Timur (Luat Jepun) pada Ahad pagi, kata jurucakap kementerian pertahanan kepada AFP.

 “Kedua-duanya jatuh ke perairan antarabangsa, melepasi sempadan lautnya,” kata pegawai itu. Beliau tidak menjelaskan jenis peluru itu. Tetapi agensi berita Yonhap yang memetik pegawai tentera berkata, ia adalah peluru Scud jarak dekat yang berupaya mencapai jarak kira-kira 500 kilometer. Ia dilakukan tiga hari selepas Pyongyang melancarkan apa yang dipercayai peluru jarak dekat ke laut pada Khamis lalu.

Korea Utara tidak mengesahkan secara rasmi pelancaran peluru pada Khamis itu tetapi sehari kemudian Agensi Berita Pusat Korea memuji apa yang dipanggil sebagai kejayaan ujian dan peluru berprestasi tinggi, yang disaksikan oleh pemimpin Kim Jong-Un. Ia dilakukan beberapa hari sebelum lawatan negara oleh Xi ke Seoul untuk membincangkan isu termasuk program senjata nuklear Korea Utara yang dipertikaikan.

 Lawatan pada 3 dan 4 Julai ini — kunjungan pertama Xi ke Semenanjung Korea — juga adalah yang pertama dalam masa dua dekad bagi seorang pemimpin China melawat Korea Selatan, kerana sebelum lebih banyak ke Korea Utara. - AFP

No comments:

Post a Comment