Saturday, June 7, 2014

Rancangan realiti lahir anak di hutan dikritik


LOS ANGELES 6 Jun - Rancangan realiti baharu saluran televisyen Lifetime memaparkan sebuah keluarga melahirkan bayi mereka di dalam hutan tanpa sebarang peralatan moden dan bantuan doktor, mendapat kritikan ramai pihak.
Laman web Mail Online melaporkan, orang ramai mengkritik idea tersebut yang disifatkan membahayakan nyawa ibu dan bayi yang bakal dilahirkan.
Rancangan bertajuk Born in the Wild itu akan memaparkan lelaki dan wanita yang membuat keputusan untuk melahirkan anak mereka di dalam hutan.
Lifetime berhasrat untuk menghasilkan rancangan itu selepas melihat video seorang wanita melahirkan bayinya di dalam hutan tanpa sebarang bantuan di laman perkongsian video, YouTube.
"Apa yang akan berlaku apabila seorang wanita atau ibu bapa membuat keputusan melahirkan anaknya di dalam hutan," kata Lifetime dalam satu kenyataan memperke­nalkan rancangan tersebut.
Pihak pengurusan Lifetime berharap, rancangan itu akan dapat mewujudkan trend melahirkan bayi di rumah di kalangan penduduk negara ini dan bukannya seperti kebiasaan di hospital.
"Mereka yang akan terlibat dalam rancangan ini merupakan individu yang berpengalaman dan pernah melahirkan bayi sebelum ini. Selain itu, mereka turut akan pantau oleh krew penerbitan," jelas Lifetime lagi.
Februari lalu, seorang pengguna YouTube memuat naik satu rakaman video seorang wanita melahirkan bayi di dalam hutan dengan hanya dibantu oleh ahli keluarganya sahaja.
Sejak dimuat naik, video tersebut telah ditonton oleh lebih 20 juta orang.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140607/lu_08/Rancangan-realiti-lahir-anak-di-hutan-dikritik#ixzz33vdMqgWW
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment