Wednesday, July 9, 2014

Mualaf sedih ingatkan nasib 2 anaknya


ASLANI M | .
KOTA BHARU: Ketika ramai terkenang ibu bapa yang sudah tiada lagi menjelang Aidilfitri, sebaliknya Muhammad Riduan Abdullah pula pilu selepas lima tahun berpisah dengan anak-anaknya.

Kini Abu Bakar, 16 dan Ummu Salamah, 17 tinggal bersama ibu mereka, Indira Gandhi yang beragama Hindu.

Riduan, 45 berkata, setelah mereka diIslamkan pada Mac 2009 hanya pada hujung tahun tersebut kali terakhir beliau berjumpa dengan kedua-dua anaknya terbabit.

Ketika itu mereka belajar di Sekolah Raja Perempuan Ipoh. Bagaimanapun difahamkan Abu Bakar sekarang belajar di Aglo-Chinese School, manakala kakaknya pula di Methodish Girl’s School.

“Mereka cukup rapat dengan saya. Malah perjumpaan kali terakhir tersebut saya sempat membawa mereka makan di McDonald’s. Mereka gembira sekali.

“Malah mereka tanya mengapa saya tidak membawanya pergi untuk bersama adik bongsu,” katanya hiba mengenangkan nasib anak-anak terbabit sekarang.

Abu Bakar nama asalnya Karan Dinish dan kakaknya Ummu Salamah (Tevi Darsiny) ketika itu berusia 11 dan 12 tahun ketika diIslamkan Riduan.

Hanya Ummu Habibah, 6 (Prasana Diksa) yang tinggal bersamanya sejak peristiwa itu sehingga sekarang.

“Kalau terkenang kisah itu saya cukup terkilan kerana mereka amat sedih berpisah dengan saya. Mereka mahu ikut saya pergi bersama adiknya,” ujarnya.

Riduan terpisah dengan dua anaknya berikutan Mahkamah Tinggi Ipoh memutuskan hak penjagaan tiga beradik itu diserahkan kepada bekas isteri Riduan, Indira Gandhi.

Riduan juga berkata, beliau membawa kes hak jagaan ke atas anaknya ke Mahkamah Rayuan bagi mendapatkan keadilan.

Bagaimanapun katanya beliau tidak mempunyai pendapatan tetap bagi manampung kos guaman. Oleh itu mereka yang bersimpati boleh menghulur sumbangan kepada Muhamad Riduan Abdullah melalui Bank Islam 03018021143270.

Atau peguam Mustafa Kamal Mat Hassan melalui Maybank 153083002210 atau telefon 09-7446736. - HARAKAHDAILY 8/7/2014

No comments:

Post a Comment