Saturday, July 19, 2014

‘Penyerang memang sasar pesawat komersial’


Kuala Lumpur: “Saya pasti pihak yang bertanggungjawab menembak jatuh pesawat Boeing 777 MH17 milik MAS sememangnya mensasarkan pesawat komersial, tetapi saya tiada jawapan kenapa MH17,” kata bekas Panglima Medan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) Datuk Seri Zaini Mohd Said.

Itu penjelasan yang diberikan Zaini kepada Harian Metro berhubung tindakan pihak yang melakukan serangan ke atas pesawat MH17 yang sememangnya menyasarkan pesawat komersial bagi tujuan menimbulkan keadaan tegang dan perbalahan dalam kalangan negara yang terbabit.


Berdasarkan kepakaran dan pengalamannya lebih 30 tahun dalam operasi ketenteraan, Zaini memberitahu pihak penyerang yang dipercayai menggunakan peluru berpandu jenis BUK buatan Russia itu sudah mengunci sasaran serangan yang mana kecanggihan peluru berpandu berkenaan turut dilengkapi teknologi navigasi dan pengesan haba.

Zaini berkata, untuk mengendalikan peluru berpandu dari permukaan ke udara ia berkemungkinan memerlukan tiga hingga empat pengendali yang mana seorang pakar diperlukan bagi tujuan mengunci sasaran dan mengendalikan sistem radar dan navigasi peluru berpandu terbabit.


“Saya percaya ia bertujuan hendak menimbulkan perbalahan apabila ada pihak saling tuding jari dan mengakibatkan konflik sehingga menimbulkan keadaan genting,” katanya.


Beliau memberitahu apabila sasaran sudah dikunci dan segala tetapan sudah diatur maka apabila ia dilancarkan pesawat komersial berkenaan tidak mampu melakukan apa-apa berdasarkan keupayaan pesawat itu yang berbeza daripada pesawat tempur mahupun pesawat tentera.

Beliau tidak menolak kemungkinan pihak penyerang menggunakan peluru berpandu dari jenis sederhana yang mana apabila dilakukan dalam serangan ia boleh menjangkau dari 10 hingga 40 kilometer.


Zaini memberitahu nahas MH17 dilaporkan ditembak jatuh dari ketinggian 30,000 kaki berkemungkinan ditembak peluru berpandu jenis BUK mempunyai radar pengawasan yang mana amat mustahil tersalah sasaran.

“Ketepatan mengenai sasaran saya boleh katakan 99 peratus berdasarkan teknologi canggih peluru berpandu itu. Walaupun jika pesawat MH17 dilengkapi radar pengesan peluru berpandu ia tidak mampu mengelak serangan itu.


“Berdasarkan keupayaan pesawat komersial ia tidak mampu mengelak. Berbeza pesawat tempur yang mana ia mempunyai radar pengesan peluru berpandu selain boleh mengelak dengan melakukan aksi aerobatik serta mempunyai senjata penangkis peluru berpandu,” katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/19

No comments:

Post a Comment