Saturday, August 9, 2014

10 tahun kusangka mati


Pertemuan itu sekali gus menghidupkan kembali impian pasangan Jamaliah dan Septi Rangkuti untuk melihat wajah seorang lagi anak mereka yang masih hilang hingga kini. Ketika Aceh dilanda tsunami dulu, Raudhatul Jannah berusia empat tahun ketika itu dihanyut arus bersama abangnya Arif Pratama, 7.

Raudhatul berpaut pada serpihan kayu dan dihanyutkan arus sebelum dia ditemui serta diselamatkan seorang nelayan.
Jamaliah dan Septi pula menyangka kedua-dua anak itu sudah meninggal dunia dan tidak lagi menaruh harapan bertemu dengan mereka.

Namun pada Jun lalu, abang Jamaliah bertemu terserempak dengan seorang kanak-kanak yang mirip Raudhatul ketika sedang berjalan pulang dari sekolah.

Dia kemudian bertanya kepada penduduk setempat dan dimaklumkan kanak-kanak terbabit adalah mangsa tsunami yang dibela keluarga angkat. Selepas dimaklumkan, Jamaliah dan Septi datang ke kampung berkenaan untuk melihat sendiri sama ada remaja terbabit memang anak mereka. Apabila dipertemukan, Jamaliah benar-benar yakin remaja terbabit yang diberi nama Weni oleh keluarga angkatnya adalah Raudhatul Jannah.
Foto
RAUDHATUL Jannah gembira apabila dipertemukan semula dengan ibu bapa kandungnya.
Kata Jamaliah, pertemuan semula itu adalah satu keajaiban dan kini berharap agar dipertemukan dengan anak lelaki mereka.

“Kami sangat berharap dapat bertemu semula dengan Arif. Laporan polis sudah dibuat agar pihak berkuasa membantu mencari dia,” katanya.
Mereka mengakui sukar untuk mempercayai Raudhatul masih hidup.

Kata Septi, dia berputus harap kerana menganggap tidak mungkin Raudhatul masih hidup kerana 10 tahun sudah berlaku. Tsunami melanda Acheh pada 2004 meragut lebih 170,000 nyawa dan memusnahkan hampir keseluruhan wilayah berkenaan. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/09

No comments:

Post a Comment