Friday, August 1, 2014

Dakwaan mengarut


Kuala Lumpur: Kementerian Pertahanan Malaysia (MINDEF) menafikan dakwaan sebuah portal berita Israel yang mendakwa Malaysia adalah tempat latihan pejuang Hamas untuk melancarkan serangan rentas sempadan menggunakan payung terjun berenjin.
Timbalan Menteri Pertahanan Malaysia Datuk Rahim Bakri berkata, Malaysia tidak pernah menganjurkan sebarang latihan mahu pun menyediakan tempat kepada mana-mana pejuang Hamas Palestin.
"MINDEF tidak pernah melatih mana-mana pejuang Hamas dan kami menafikan sekeras-kerasnya dakwaan berkenaan," katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Sementara itu, Ketua Penolong Pengarah Cawangan Khas, Bahagian Petugas Khas (Operasi/Counter Terrorism) Bukit Aman, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, sebelum sebarang kesimpulan dibuat kredibiliti laporan berkenaan perlu diteliti.
Foto
LAPORAN The Jerusalem Post.

"Kita kena buat semakan kredibiliti laporan itu dan ia memerlukan siasatan terperinci.

"Setakat dakwaan liar begitu sukar disiasat," katanya.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar juga berkata, negara ini tidak pernah menyediakan ruang dan latihan kepada mana-mana kumpulan mahu pun individu dari negara berdepan krisis.


Jerusalem Post menyiarkan pendedahan seorang pejuang Hamas ditahan Israel mendakwa menerima latihan di Malaysia untuk melancarkan serangan serangan rentas sempadan menggunakan payung terjun berenjin yang juga sebahagian persiapan Hamas berdepan Zionis di Gaza, Palestin.

Laporan itu menjadi viral di laman sosial dalam kalangan rakyat Malaysia yang menyifatkan tindakan Israel mengaitkan nama Malaysia sebagai cubaan untuk mengalihkan perhatian dunia daripada kekejaman pengeboman terhadap rakyat Palestin.

Cubaan memburuk-burukkan nama Malaysia itu juga dipercayai ada kaitan dengan bantuan kemanusiaan dan hubungan baik Malaysia-Palestin sejak sekian lama.

Malah, pemimpin Hamas termasuk Khaled Meshaal turut memuji dan menyanjung rakyat dan kerajaan Malaysia.

Ramai pengguna Internet juga mempersendakan laporan berkenaan dengan mengaitkan tiada ruang untuk dibina landasan di Gaza selain pejuang Hamas yang tidak memiliki sebarang pesawat.

"Dari mana anggota briged Al-Qassam mahu mendapatkan kapal terbang untuk terjun di Israel? Di mana landasannya" kata pengguna Facebook dikenali sebagai Azwa.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/07/31

No comments:

Post a Comment