Wednesday, September 24, 2014

13,000 mahasiswa HK demonstrasi tuntut demokrasi


HONG KONG 23 Sept. - Kira-kira 13,000 pelajar Hong Kong, semalam mengetepikan cuaca panas dengan mengadakan demonstrasi bagi menuntut pelaksanaan lebih banyak demokrasi di wilayah itu termasuk memboikot menghadiri kelas selama seminggu.
Dalam usaha mereka menentang Parti Komunis China itu, mahasiswa dari lebih 20 buah universiti dan kolej memakai baju putih dan reben kuning dengan memenuhi dataran kampus Universiti China Hong Kong di sini.
"Kami sedia membayar harga untuk demokrasi. Tidak ada seorang pun yang boleh mengambil hak rakyat, tidak seorang pun. Bukan kerajaan Wilayah Pentadbiran Khas’ (SAR) dan juga Kongres Rakyat Kebangsaan (NPC) China," kata pemimpin Persekutuan Pelajar Hong Kong, Alex Chow.
Beijing bulan lalu menolak tuntutan bagi orang ramai secara bebas memilih pemimpin seterusnya bagi bandar itu yang membangkitkan ancaman daripada aktivis pro-demokrasi bagi menutup daerah pusat kewangan tersebut. -


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140923/lu_12/13000-mahasiswa-HK-demonstrasi-tuntut-demokrasi#ixzz3EDnjpbah
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment