Monday, September 1, 2014

Isu MB Selangor: Khalid umum Rabu depan


HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dijangka akan memberikan beberapa kenyataan berhubung jawatan Menteri Besar Selangor, Rabu depan.

Bagaimanapun, Khalid enggan mengulas lanjut berhubung kenyataan itu, lapor Selangor Kini.

“Saya tidak mahu komen apa-apa buat masa ini. Saya akan membuat beberapa kenyataan berhubung isu ini Rabu depan,” katanya ketika ditemui di Majlis Perasmian Pesta Buku Selangor 2014 di Pusat Konvensyen Shah Alam (SACC), Shah Alam

Pada 27 Ogos lalu, Istana Selangor menghantar surat rasmi kepada PKR, PAS dan DAP yang menitahkan supaya menghantar lebih daripada dua nama calon menteri besar sebelum 3 September.

Surat itu dialamatkan kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, dengan salinan kepada Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng turut mahukan calon yang dinamakan itu beragama Islam dan berketurunan Melayu menurut Perkara L1 (2), Undang-undang Tubuh Negeri Selangor.

Sehari sebelum itu, Sultan Sharafuddin Idris Shah menangguhkan untuk menerima peletakan jawatan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor sehingga pelantikan baharu ditentukan.

Baginda menitahkan supaya PAS, DAP dan PKR masing-masing mencadangkan lebih daripada dua nama sebagai calon Menteri Besar Selangor yang baharu bagi memudahkan baginda menentukan calon berkelayakan. - HARAKAHDAILY 31/8/2014

No comments:

Post a Comment