Thursday, September 25, 2014

Seoul beli 40 jet pejuang F-35A


Korea Selatan akan membeli 40 jet pejuang F-35A daripada Lockheed Martin dengan harga kira-kira AS$7 bilion (RM22 bilion), pembelian senjata terbesar negara itu yang bertujuan menangani ancaman tentera Korea Utara.

Negara itu membuat keputusan membeli pesawat berkenaan sejak Mac lalu tetapi pengesahannya tertangguh kerana rundingan dengan syarikat berkenaan berkait dengan harga, pemindahan teknologi serta beberapa perkara lain.

Seoul scara tradisinya mengimport jet pejuang dan senjata lain dari Amerika Syarikat yang menempatkan kira-kira 28,500 tentera di negara itu sebagai langkah menghalang sebarang kemungkinan pencerobohan dari Korea Utara.

Pembelian itu bertujuan menggantikan pesawat lama dan mengukuhkan keupayaan untuk menyerang sasaran strategik dan nuklear di Korea Utara sekiranya perang meletus.

Pegawai dan agensi ketenteraan berkata, jet baru itu akan diserahkan kepada Seoul antara 2018 dan 2025.

F-35 ialah program pesawat Amerika Syarikat paling mahal, berharga AS$400 juta (RM1.28 bilion) Negara lain yang menggunakan jet itu, termasuk Britain, Israel, Itali, Australia, Kanada, Turki dan Jepun.

Tahun lalu, Korea Selatan menolak pembidaan Boeing untuk membekalkan 60 jet F-15 Silent Eagle selepas pengkritik berkata, ia tidak secanggih F-35 dan tak berupaya menangani ancaman nuklear Korea Utara yang semakin meningkat.



Artikel ini disiarkan pada : 2014/09/25

No comments:

Post a Comment