Undang-undang tersebut juga menetapkan, semua wakil rakyat negeri ini perlu mengisytiharkan rumah mereka mempunyai tandas dalam tempoh enam bulan atau boleh hilang kelayakan.
Undang-undang itu diperkenalkan untuk mengatasi masalah pembuangan air kecil/besar secara terbuka.
“Masalah pembuangan air kecil secara terbuka perlu diatasi bagi mewujudkan keadaan yang bersih dan mengelak daripada pencemaran air,” jelas kenyataan yang dikeluarkan kerajaan negeri.
Gujarat adalah negeri asal Perdana Menteri baharu, Narendra Modi, yang berpendapat setiap rumah di negeri ini perlu memiliki tandas dalam tempoh empat tahun bagi mencegah penyebaran penyakit disebabkan pembuangan air kecil/besar secara terbuka.
Kerajaan negeri dalam pada itu akan memberikan insentif kewangan kepada penduduk tempatan untuk membina tandas di rumah masing-masing.
Baru-baru ini, satu laporan oleh Tabung Kanak-Kanak PBB (UNICEF) menganggarkan, kira-kira 594 juta atau hampir 50 peratus penduduk di negara ini membuang air kecil/besar di tempat terbuka.
Situasi tersebut memaksa mereka meninggalkan rumah pada waktu malam dan menyebabkan kira-kira 300 juta wanita dan kanak-kanak perempuan terdedah dengan gangguan dan serangan seksual.  AFP