Thursday, December 11, 2014

Joget basmi rasuah

Makassar: Gabungan badan pemerintah Tentera Nasional Indonesia (TNI) dan Polis Republik Indonesia (POLRI) mempunyai cara tersendiri mengajak orang ramai menyertai kempen antirasuah, semalam.
Dengan berpakaian seragam, sekumpulan wanita anggota pasukan keselamatan itu mempersembahkan tarian dengan iringan muzik dari sebuah kenderaan di bawah jejantas jalan utama Makassar.
Melihat aksi yang jarang-jarang dilakukan itu, pengguna jalan raya ternyata gembira apabila mereka kelihatan tersenyum dan terhibur.
Sambil berjoget, pegawai kanan polis Makassar, Suswati sempat menyampaikan nasihat kepada orang ramai yang ingin mengadakan demonstrasi sempena Hari Antirasuah Antarabangsa yang disambut semalam.
Kata Suswati, bantahan dan harapan rakyat boleh disampaikan dengan santun, tertib dan bebas anarki.
Turut hadir, Ketua Polis Sulawesi Barat, Anton Setiadji yang kemudian menyertai tarian berkenaan bersama sejumlah pegawai kanan lain.
Selesai acara tarian dipersembahkan, peserta membentangkan pelbagai sepanduk.
Antaranya bertulis “TNI/POLRI mendukung pembanterasan korupsi” dan “Banteras Korupsi di Sulawesi Hingga Ke Akar-akarnya.”
Anton berkata, kempen Hari Antirasuah itu juga diadakan untuk mengeratkan hubungan antara TNI dan POLRI.
“Memang jelas kami menyokong kempen membasmi rasuah dan kami menggunakan kaedah pujukan untuk menjayakannya,” katanya. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 10 Disember 2014 @ 9:17 AM


SEBAHAGIAN daripada anggota tentera dan polis menyertai tarian sebagai kaedah mengajak orang ramai membenci rasuah di Makassar, semalam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/15138#sthash.3vRKxVDQ.dpuf

No comments:

Post a Comment