Thursday, January 15, 2015

Australia Tidak Akan Ekstradisi Sirul


Diterbitkan: Khamis, 15 Januari 2015 5:43 PM

PETALING JAYA: Kerajaan Australia tidak akan mengekstradisi Koperal Sirul Azhar Umar yang dijatuhi hukuman gantung sampai mati atas kesalahan membunuh model Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Sirul dilaporkan berada di Australia sejak November tahun lalu dan tidak memiliki wang yang mencukupi untuk pulang menyebabkan dia tidak dapat pulang untuk menjalani hukuman yang dijatuhkan terhadapnya.

The Sydney Morning Herald berkata mengikut undang-undang ekstradisi Australia tidak membenarkan seseorang yang dijatuhi hukuman mati dihantar pulang, melainkan individu tersebut tidak akan dikenakan hukuman gantung sampai mati.

Seorang jurucakap daripada pejabat Peguam Negara Australia berkata antara sebab mereka enggan mengekstradisi Sirul adalah kerana negara itu menentang hukuman gantung sampai mati.

Pada Selasa, Mahkamah Persekutuan menyabitkan Sirul, 43, dan Cif Inspektor Azilah Hadri, 38, atas kesalahan membunuh Altantuya.

Mahkamah memutuskan bahawa pasukan pendakwaan berjaya membuktikan kesnya tanpa keraguan munasabah terhadap kedua-dua tertuduh.

Sebelum ini Sirul dilaporkan tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk pulang ke negara ini. 

No comments:

Post a Comment