Thursday, February 26, 2015

Mahkamah Agung AS timbang saman tudung



SAMANTHA ELAUF


WASHINGTON – Mahkamah Agung Amerika Syarikat (AS) masih meneliti saman diskriminasi oleh seorang wanita Islam yang tidak diterima bekerja oleh syarikat pakaian pakaian Aber­crombie & Fitch selepas dia menghadiri sesi temuduga dengan memakai tudung hitam.
Dia diberitahu bahawa pemakaian tudung hitam sebagai menyalahi kod pakaian syarikat.
Wanita tersebut, Samantha Elauf tidak menyatakan secara langsung tentang agamanya atau keperluan dia memakai tudung tetapi pembantu pengurus kedai berkenaan membuat andaian tepat bahawa Elauf ialah orang Islam dan memakai tudung atas sebab agama.
Abercrombie & Fitch kemudian menukar dasarnya mengenai pemakaian tudung dan menyelesaikan beberapa saman serupa di tempat lain.
Namun, ia berterusan melawan tuntutan Elauf di Mahkamah Agung.
Elauf berusia 17 tahun apabila dia menghadiri temuduga untuk jawatan model di kedai pakaian kanak-kanak Abercrombie Kids di sebuah pusat beli-belah di Tulsa, Oklahoma pada 2008.
Dia menarik perhatian timbalan pengurus kedai berkenaan. Namun, permohonannya ditolak kerana dia bertudung yang bertentangan dengan etika berpakaian syarikat berkenaan ketika itu.
Kod pemakaian tersebut melarang pekerjanya bertundung selain memakai pakaian berwarna hitam.
Syarikat berkenaan membenarkan pemakaian tudung pada 2010 tetapi lawaran pakaian hitam masih dikekalkan.
Suruhanjaya Peluang Pekerjaan Samarata kemudian memfailkan saman bagi pihak Elauf, manakala sebuah panel juri memutuskan pampasan berjumlah AS$20,000 diberikan kepada wanita itu.
Bagaimanapaun mahkamah rayuan di Denver membatalkan pampasan itu dan memutuskan Abercrombie & Fitch tidak bersalah kerana Elauf tidak pernah meminta syarikat itu supaya mengendurkan dasar mengenai pemakaian tudung. – AP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0226&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3SnkBvWFk 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment