Wednesday, March 11, 2015

Aktivis cadang seludup filem guna belon


Seoul: Aktivis Korea Selatan semalam berazam menyeludup 10,000 salinan filem satira Hollywood ‘The Interview’ ke Korea Utara menggunakan belon propaganda, bulan ini, tanpa mempedulikan ancaman Pyongyang.
Sebanyak 500,000 risalah politik juga dirancang dihantar melalui belon yang akan dilepaskan sekitar 26 Mac ini.
Perancangan sebelum ini oleh aktivis dan Human Rights Foundation yang berpangkalan di Amerika Syarikat untuk menghantar 100,000 salinan filem itu, Januari lalu, ditangguhkan sehingga perayaan Tahun Baru Cina, baru-baru ini.
Kumpulan itu bagaimanapun meneruskan perancangannya menghantar 100,000 risalah anti-Pyongyang.
Pelancaran belon terbaru ini menandakan ulang tahun kelima kejadian kapal perang Korea Selatan yang karam pada 2010, menyebabkan kira-kira 46 anak kapal maut.
Korea Selatan mendakwa negara jirannya itu bertanggungjawab atas kejadian berkenaan seterusnya membekukan semua pelaburan dan perdagangan dengan Pyongyang.
Seoul menegaskan aktivis berkenaan mempunyai hak dari segi demokrasi untuk menghantar risalah berkenaan, namun mengingatkan mereka tidak keterlaluan untuk mengelak kemarahan Korea Utara.
Aktivis Park Sang-Hak berkata: “Kami akan mengumumkan tarikh dan waktu operasi kami kerana bergantung kepada faktor cuaca.”
Korea Utara sebelum ini mengugut membalas dendam terhadap Park jika salinan filem itu melintasi sempadan. - Agensi
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/36060#sthash.SIJBgoAe.dpuf

No comments:

Post a Comment