Saturday, March 7, 2015

New York umum hari raya sebagai cuti sekolah

DE BLASIO ketika mengadakan sidang akhbar mengenai pengumuman menjadikan Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha sebagai cuti persekolahan di New York pada Rabu lalu. - AGENSI


NEW YORK – Bandaraya ini bakal menjadi metropolis pertama di Amerika Syarikat (AS) apabila memberi cuti persekolahan di sekolah-sekolah awam bagi meraikan dua perayaan utama umat Islam iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.
Datuk Bandar New York, Bill de Blasio berkata, keputusan itu dibuat sebagai satu titik perubahan bagi satu kumpulan masyarakat yang telah menghadapi pelbagai diskriminasi sejak serangan 11 September 2001.
Beliau berikrar untuk menjadikan New York itu lebih toleransi dan inklusif serta menambah dasar baharu yang bakal diperkenalkan pada musim persekolahan akan datang sebagai satu lambang keadilan.
Melalui pengumuman yang disampaikan di gimnasium sebuah sekolah di Bay Ridge Rabu lepas, de Blasio yang ditemani aktivis Muslim serta pegawai-pegawai bandar turut disoal mengenai tentangan yang bakal dihadapi ekoran keputusannya.
“Bagi yang hendak mengkritik, mereka perlu melihat kembali Perlembagaan AS. Negara ini dibentuk untuk menjadi sebuah negara yang mempunyai pelbagai kepercayaan dan budaya,” katanya.
Sekolah-sekolah di daerah lain seperti Vermont, Massachusetts dan New Jersey terlebih dahulu telah menjadikan perayaan umat Islam itu sebagai cuti umum sekolah dan New York menjadi bandar terbesar yang melaksanakannya buat kali pertama.
Dalam pada itu, aktivis Islam menyifatkan pengumuman datuk bandar itu sebagai kemenangan besar dan tanda-tanda bahawa badan itu telah matang dalam soal polisi awam. – AGENSI


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2015&dt=0307&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz3TdNs4xF2 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment