Sunday, March 8, 2015

Warga emas dipenjara enggan roboh rumah

Naypyidaw: Dua wanita warga emas yang pernah dijatuhi hukuman penjara selama sebulan kerana enggan merobohkan rumah mereka tahun lalu, didakwa semula atas kesalahan yang sama lapor media semalam.
Tin Hlaing, 88, dan Daw Nyo, 82, dituduh mengganggu pihak berkuasa kerana enggan merobohkan rumah mereka walaupun arahan mengenainya sudah dikeluarkan.
Menurut Tin Hlaing, dia menetap di rumah berkenaan sejak 2009 dan hanya menjual buah-buahan.
“Ke mana saya harus pergi jika pondok ini dirobohkan?” katanya.
Menurut Tin, dia tidak faham mengapa kerajaan mengambil tindakan terhadapnya yang miskin serta tua sedangkan dia penduduk asal di situ.
“Inikah yang dikatakan kempen membasmi kemiskinan seperti yang diucapkan presiden di televisyen?” katanya.
Menurut anak perempuan Tin pula, hakim membuat keputusan berat sebelah kerana enggan memihak kepada orang susah sepertinya.
“Ibu saya sakit dan saya juga tidak boleh melawatnya di penjara terlalu kerap,” katanya.
Sementara itu, Daw Nyo yang juga didakwa berkata, tanah tapak rumah setinggan itu adalah miliknya.
“Saya sudah menetap di sini sejak 40 tahun lalu. Jika saya merobohkannya, di mana saya harus tinggal?” katanya. - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 7 Mac 2015 @ 5:09 AM


TIN
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/35263#sthash.dT4eQjNH.dpuf

No comments:

Post a Comment