Pembangkang menang Pilihanraya Presiden Nigeria
Penyokong Muhammadu Buhari meraikan kemenangan - Foto Reuters
ABUJA - NIGERIA. Bekas penguasa tentera, Muhammadu Buhari menjadi calon pembangkang pertama yang memenangi Pilihanraya Presiden Nigeria mengalahkan penyandang yang juga bekas Presiden, Goodluck Jonathan.

Menurut laporan Al Jazeera, Buhari diisytiharkan menang selepas mendapat 2.7 juta undi.

Untuk memenangi pilihan raya, Buhari memerlukan lebih daripada 50 peratus daripada jumlah undi di peringkat kebangsaan dan sekurang-kurangnya 25 peratus undi dua pertiga daripada negeri.

Lawanya, Jonathan secara terbuka mengakui kekalahannya dan mengucapkan tahniah dan selamat maju jaya kepada Muhammadu Buhari.

Dalam pada itu, Jonathan menggesa penyokongnya untuk mengikut prosedur yang betul dalam menyalurkan kekecewaan dan mengelakkan keganasan.

"Tiada apa yang bernilai daripada nyawa warga Nigeria dan perpaduan, kestabilan serta kemajuan negara kita adalah lebih penting daripada apa-apa lagi," kata beliau dalam satu kenyataan yang dikeluarkan selepas kekalahan dalam pilihan raya tersebut.

Kemenangan untuk Muhammadu Buhari merupakan kali pertama dalam sejarah Nigeria iaitu pihak pembangkang telah secara demokratik mengambil alih tampuk pemerintah negara itu.