Joko Widodo
Katanya, dari segi undang-undang beliau boleh melaporkan kepada pihak polis untuk menghukum mereka yang melakukan penghinaan, namun setakat ini tidak memilih untuk berbuat demikian.
“Sejak jadi Wali Kota, Gabenor Jakarta hingga jadi Presiden, soal diejek, dicemuh, dicaci sudah menjadi makanan sehari-hari,’’ katanya se­perti yang dipetik dari Tribunnews.com di sini, hari ini.
Menurut Joko atau Jokowi, ribuan mereka yang menghinanya boleh dikenakan hukuman jika dia melaporkan perkara itu kepada pihak polis, tetapi sehingga kini dia tidak melakukannya.
Beliau mengulas cadangan mengkaji semula undang-undang berhubung penghina­an terhadap Presiden dalam Rancangan Undang-Undang Kitab Undang-Undang Hukum Pidana (RUU KUHP) yang sedang dijalankan oleh pentadbirannya.
Menurut Fasal 263 RUU KUHP, ayat pertama yang cadangkan oleh pentadbiran Jokowi ialah ‘Setiap orang yang di muka umum menghina Presiden atau Wakil Presiden, dihukum dengan penjara paling lama lima tahun atau denda paling banyak Kate­gori IV’.
Ayat seterusnya memberitahu, ‘Tidak merupakan penghinaan jika perbuatan sebagaimana dimaksud pada ayat (1) jelas dilakukan untuk kepentingan umum atau pembelaan diri’.
Walaupun menegaskan tidak akan mempedulikan cemuhan, cacian atau penghinaan terhadapnya, namun Jokowi berharap rakyat Indonesia perlu mengutamakan prinsip sopan santun kerana itu juga adalah simbol negara yang perlu dilindungi.
Sehubungan itu, beliau menyokong penerapan fasal berkenaan di dalam kajian undang-undang tersebut untuk jangka panjang dan bukan semata-mata kepentingan peribadi beliau.
Selain itu, katanya, fasal penghinaan yang terdapat dalam undang-undang itu juga bertujuan melindungi orang ramai yang mengkritiknya daripada menerima hukuman.
“Jadi, yang ingin mengkritik, ingin mengawasi, ingin membuat pembetulan, ya silakan,’’ katanya. – UTUSAN