Monday, September 28, 2015

Calon Presiden AS lupa Muslim juga pengundi


Calon Presiden AS lupa Muslim juga pengundi

27 SEPTEMBER 2015
Calon Presiden AS lupa Muslim juga pengundi

AMERIKA SYARIKAT - Susulan situasi yang terpalit kepada dua calon Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump dan Ben Carson baru-baru ini, masyarakat Muslim di negara itu mula melahirkan reaksi kecewa atas suasana tersebut yang mula dilihat sebagai agen gelombang Islamophobia.

Tekanan sudah semakin menggunung di Islamic Institute of Orange County apabila  muncul sekumpulan lelaki berkulit putih menjerit kepada ibu-ibu dan kanak-kanak yang tiba di pusat itu sempena hari peringatan serangan 11 September 2001.

Kata-kata yang dilemparkan antaranya menyebut mereka pengecut dan tidak diterima di AS, lapor Reuters.

Kebanyakan negara Muslim melahirkan pandangan bahawa tekanan seumpama itu akan menjadi bertambah buruk ketika proses pemilihan presiden.

“Ia agak bermasalah apabila calon presiden membuat dakwaan seperti itu,” kata Zuhair Shaath yang merupakan rakyat Palestin-Amerika merujuk kepada kenyataan Carson yang menyatakan bahawa orang Muslim tidak layak bertanding untuk menjadi presiden AS.

Sebelum itu, Trump dikecam gara-gara gagal menepis kenyataan salah seorang penyokongnya yang melabelkan Presiden AS, Barack Obama sebagai orang Islam dan bukan warganegara AS.

Trump dari parti Republik kemudiannya menjelaskan bukan tugasnya untuk membela Obama.

Malah beliau tidak menyesal atas perlakuannya dengan menegaskan melalui Twitternya bahawa jika perkara sama berlaku terhadapnya, tidak mungkin Obama akan membelanya.

Kenyataan kedua-dua calon itu muncul selepas seorang pelajar berusia 14 tahun dari Texas, Ahmed Mohamed ditahan hanya kerana membawa jam buatannya sendiri ke sekolah.

Pengarah Eksekutif Majlis Hubungan Islamik Amerika, Nihad Awad menggesa agar Carson menarik diri daripada bertanding kerana sikapnya tidak melayakkannya untuk memimpin susulan pandangannya yang tidak selari dengan Perlembagaan AS.

Abdallah Soueidan dari kejiranan Anaheim yang turut dikenali sebagai ‘Little Arabia’ berkata, kenyataan dari Carson itu jelas boleh menimbulkan masalah.

Sementara anak lelakinya, Radwan, 18 berkata, walaupun sering membawa tentang anti Muslim di internet, namun beliau tidak faham apabila calon presiden mengeluarkan kenyataan seumpama itu.

“Ia kedengaran tidak seperti rakyat AS langsung,” katanya.

Sementara pelajar di Lubbock, Texas, Aicha Fokar, 20, berkata, kenyataan Carson melemahkan semangat orang Muslim dari golongan muda daripada menegakkan hak mereka atau merasa bangga dengan kepercayaan mereka.

“Calon-calon ini hanya bercakap untuk meraih undi sebanyak mungkin. Saya tak fikir mereka faham apa yang berlaku kepada kami. Malah mereka juga tidak faham bahawa kami juga pengundi,” katanya.

No comments:

Post a Comment