Saturday, October 24, 2015

Najib tidak faham maksud 'zero rated'


RAZIATUL HANUM A.RAJAK
Nurul Izzah Anwar

24 OKTOBER 2015
Nurul Izzah Anwar

KUALA LUMPUR - Pembangkang menyifatkan ucapan 'terima kasih' Datuk Seri Najib Tun Razak kepada mereka ketika membentangkan Bajet 2016 menunjukkan Perdana Menteri itu ada masalah untuk memahami maksud 'zero rated'.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berkata, perkara itu amat malang sekali.

"Perdana menteri ada masalah fahami maksud 'zero rated' dan ini amat malang

"Tapi tanggungjawab kami sebagai pembangkangg, kami cuba buat yg terbaik dan bertegas bahawa GST mestilah kadar sifar," katanya.

Najib ketika membentangkan Bajet 2016 semalam mengucapkan terima kasih kepada pembangkang kerana seolah-olah menerima pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) apabila memasukkan perkara itu dalam Belanjawan Alternatifnya.

Sementara, Ahli Parlimen Serdang, Ong Kian Ming berkata, Najib perlu meneliti kembali Bajet Alternatif itu kerana jelas disebut tentang GST berkadar sifar.

"Saya rasa dia kena baca bajet kami dengan jelas sebab kami bawa GST tapi kami sebut 'zero rated'. Ini pengiktirafan bahawa GST telah pun diimplementasikan di mana para peniaga sudah keluarkan kos untuk persiapan GST.

"Jadi, kami ambil pendekatan, ia sudah berlaku dan kita pilih ia berkadar sifar. Itu cara terbaik untuk maju ke depan," katanya.

Ahli Parlimen Kapar, G Manivannan pula berkata, meskipun pembangkang membawa GST dalam bajet Rabu lalu, namun mereka ada alternatif.

"Saya rasa PM kata kita (pembangkang) terima GST sebab dalam bajet alternatif, kita ada sentuh GST dan kena ingat, kita bawa alternatif yang berbeza.

"Tapi jika baca dengan teliti, ada beberapa perkara yang kami ketengahkan, dimasukkan juga dalam bajet kerajaan. Baguslah. Itu saya tidak ada isu.

"Tapi dari segi keseluruhan, bajet seorang PM, mengakui bahawa sedang berlakunya kejatuhan ekonomi, tapi tidak ada apa-apa yang ditekankan dalam bajet tentang perancangan untuk menaikkan ekonomi," katanya.

No comments:

Post a Comment