Tambah Nasrudin lagi, ia dibuktikan dengan hutang persekutuan yang membimbangkan dan kritikal iaitu 54.47 peratus KDNK (RM582.8 bilion).
“Kerajaan terus berbelanja dengan boros dan tidak berhemah dalam menentukan keutamaan perbelanjaan negara.
"Malah, dengan keadaan hutang yang terus meningkat, kerajaan terus menerus memohon pembekalan tambahan bagi menampung perbelanjaan,” katanya menerusi kenyataan, hari ini.
Menurutnya lagi, laporan audit juga mendedahkan jabatan dan kementerian berbelanja melebihi peruntukan yang diluluskan sehingga memaksa kepada peruntukan tambahan.
Jelas Nasruddin, ia sekaligus menunjukkan kerajaan tidak mempunyai perancangan kontingensi yang baik bagi menghadapi waktu-waktu kesulitan sehingga memaksa kepada pertambahan bekalan yang menjurus kepada bertambahnya hutang negara.
Bukan itu sahaja menurut Nasruddin, malah katanya, menurut analisis audit, terdapat kelemahan pengurusan dalam perbelanjaan pembangunan negara disebabkan kelewatan perlaksanaan projek,tiada kelulusan penyelarasan akhir harga projek dan bayaran kurang daripada anggaran keperluan semasa.
“Ini menyebabkan faktor pengurusan dalam pembangunan negara terus dipertikai,” katanya lagi.
Sehubungan itu, pihaknya menggesa kerajaan mengambil sikap bertanggungjawab di atas kelemahan dan kelompangan yang didedahkan laporan audit.
“Ini meletakkan kerajaan tidak relevan untuk mentadbir negara terus corak pengurusan dan pentadbiran dengan begini,” ujarnya.