Wednesday, November 11, 2015

"Singkir Najib Keutamaan Saya, Selepas Itu 'Anda Putuskan'"- Tun M


Diterbitkan: Rabu, 11 November 2015 2:23 PM
Tun Dr Mahathir Mohamad

KUALA LUMPUR: Walaupun wujud gesaan kerjasama dengan masyarakat awam bagi memperbaiki sistem semasa kerajaan, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata keutamaan beliau adalah untuk menggantikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.
"Saya amat mengambil berat tentang perubahan pertama, yang merupakan perubahan dalam kepimpinan. Apa sahaja yang datang selepas ia dicapai adalah terpulang kepada pemimpin seterusnya untuk membuat keputusan," katanya kepada pemberita, Rabu.

Dr Mahathir berkata demikian sebagai mengulas kenyataan bekas Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreenevasan, pada Isnin yang berkata dia terbuka untuk bekerjasama dengan Dr Mahathir 'jika beliau cuba untuk memperbaiki sistem semasa kerajaan berbanding hanya menyingkir keluar seorang Perdana Menteri."

Ambiga berkata, keseluruhan sistem perlu diubah selepas menggantikan Najib sebagai Perdana Menteri.

Dr Mahathir berkata sebab utama beliau menyertai perhimpunan Bersih baru-baru ini adalah untuk memberi tekanan kepada Najib untuk meletak jawatan.

"Keutamaan saya supaya Najib berundur. Sebab itu saya menyertai demonstrasi (Bersih). Bagi orang lain, terpulang kepada majoriti untuk membuat keputusan.

"Jika mereka tidak suka dengan orang-orang yang mempunyai kaitan dengan sistem pilihan raya, maka mereka boleh membuang orang itu," kata beliau merujuk kepada permintaan Bersih untuk pilihan raya yang bebas dan adil.

No comments:

Post a Comment