“Penganut Islam di seluruh dunia berasa gembira dengan serangan 11 September,” katanya semasa berucap pada kempen di Sa­rasota, Florida, semalam.
Kenyataan kontroversi itu dikeluarkan kurang sebulan selepas Trump mendakwa penduduk Islam di AS dan Arab menyambut gembira berita serangan tersebut walaupun realitinya, beberapa pemimpin Islam dan negara Arab termasuk pemimpin Pa­lestin, Yasser Arafat dan Libya, Muammar Gaddafi mengutuk serangan terbabit.
Beliau menyatakan pendirian tersebut selepas serangan militan Negara Islam (IS) di Paris yang meragut 130 nyawa dan mempersoalkan tentang keha­diran penduduk Islam di AS selain menyatakan sokongan mewujudkan pangkalan data khas bagi mengesan setiap pergerakan penduduk Islam di negara ini.
Kenyataan kontroversi terbabit dilihat memberi kesan terhadap kempen Trump memenangi Pilihan Raya Presiden pada November tahun depan apabila tinjauan Reuters/Ipsos mendapati usahawan itu mengalami penurunan sokongan sepanjang minggu lalu.
Dalam tempoh lima hari, populariti Trump mengalami penurunan sebanyak 12 peratus daripada 43 peratus sokongan kepada 31 peratus, walaupun beliau jauh meninggalkan pesaingnya. – REUTERS