Friday, January 1, 2016

Hutang 1MDB Berkurangan Sebanyak RM40.4 Bilion - Najib


Diterbitkan: Khamis, 31 Disember 2015 10:13 PM

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, berkata paras hutang 1Malaysia Development Bhd (1MDB) kini telah berkurangan sebanyak RM40.4 bilion berikutan pemeteraian beberapa perjanjian oleh syarikat itu setakat ini.

Dalam perutusan tahun baharu beliau pada Khamis, Najib turut menyuarakan rasa puas hati dengan perkembangan yang dijanjikannya sebelum ini bahawa isu hutang 1MDB berkenaan akan dapat diselesaikan menjelang akhir tahun.

"Pada Jun lepas, saya berkata bahawa cabaran yang dihadapi 1MDB itu dapat diselesaikan menjelang akhir tahun.

"Oleh itu saya ingin mengesahkan yang syarikat itu sudah menandatangani perjanjian yang menyaksikan hutangnya berkurangan sebanyak kira-kira RM40.4 bilion.

"Angka ini mewakili sebahagian besar daripada hutang 1MDB," katanya.

Laporan sebelum ini menyatakan paras hutang 1MDB sebanyak RM42 bilion, berdasarkan akaun kewangan yang diaudit setakat 31 Mac, 2014.

Perjanjian terbaharu ditandatangani pada Khamis antara 1MDB dengan konsortium usaha sama Iskandar Waterfront Holdings (60 peratus) dan China Railway Engineering Corp (40 peratus), melibatkan penjualan 60 peratus pegangan ekuiti dalam Bandar Malaysia yang membabitkan pengurangan hutang sebanyak RM7.1 bilion.

Menurut Perdana Menteri, apa yang jelas adalah cabaran besar yang dihadapi 1MDB sebelum ini sudah berlalu sepertimana yang dijanjikannya, sebelum ini.

"Apa yang tinggal adalah untuk semua perjanjian itu dimuktamadkan dan langkah akhir bagi pelan rasionalisasi 1MDB itu dapat diselesaikan," katanya.

Selain penjualan Bandar Malaysia, 1MDB juga bersetuju untuk menjual segmen tenaganya, Edra Global Energy Bhd kepada China General Nuclear Power Corp padaharga RM9.83 bilion, November lepas.

Ia turut memeterai perjanjian dengan International Petroleum Investment Co(IPIC) yang menyaksikan syarikat Abu Dhabi itu mengambil alih obligasi bonbernilai US$3.5 bilion. -Bernama

No comments:

Post a Comment