Tuesday, May 11, 2010

Perkasa buat laporan polis terhadap Nik Aziz, Guan Eng



SHAH ALAM 10 Mei - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Selangor hari ini membuat laporan polis terhadap Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang didakwa menghina Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
Laporan polis itu dibuat ekoran kenyataan Nik Abdul Aziz yang menganggap individu yang melarang masjid digunakan sebagai tempat politik, sebagai 'bodoh.
Yang Dipertua Perkasa Selangor, Abdullah Mansor berkata, kenyataan Nik Abdul Aziz itu jelas tidak bertanggungjawab selain mencabar kuasa Sultan Selangor selaku Ketua Agama Islam negeri yang menitahkan larangan supaya masjid dan surau tidak dijadikan kawasan berpolitik.
"Sehingga hari ini kita tidak menerima sebarang kenyataan maaf daripada beliau. Jadi hari ini kita membuat laporan polis dan meminta pihak berkuasa menyiasat dan mengambil tindakan yang sewajarnya kepada beliau.
"Nik Abdul Aziz telah mengingkari dan mempertikaikan perintah Sultan Selangor sekali gus tidak mematuhi Seksyen 12 Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1996," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis terhadap Nik Abdul Aziz di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam di sini hari ini.
Turut hadir Naib Yang Dipertua Perkasa Selangor, Datuk Amir Hamzah Mohd. serta 10 pemimpin pertubuhan itu.
Nik Abdul Aziz dalam ceramahnya di Tumpat, Kelantan baru-baru ini menyifatkan individu yang enggan membenarkan masjid digunakan untuk berpolitik sebagai 'bodoh'.
Pada 1 Mei lalu, Sultan Selangor menjelaskan larangan agar masjid tidak digunakan sebagai pentas politik bertujuan menjaga kesucian dan keharmonian tempat ibadat itu.
Penjelasan itu dititahkan oleh baginda memandangkan ada sesetengah ahli politik mempertikaikan larangan tersebut selain menganggapnya sebagai karut dan peninggalan penjajah.
Dalam pada itu, Abdullah turut memberitahu, selain laporan polis terhadap Nik Abdul Aziz, pihaknya turut mengambil tindakan yang sama terhadap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang menganggap Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan tidak layak memegang jawatan tertinggi dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM).
Menurutnya, kenyataan Guan Eng pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, Khamis lalu adalah satu tindakan prejudis serta menghasut yang boleh menimbulkan keadaan tidak tenteram serta persepsi buruk terhadap PDRM yang merupakan institusi menjaga keselamatan di negara ini.
Malah, katanya, kenyataan Guan Eng itu juga merupakan penghinaan terhadap Yang di-Pertuan Agong yang memperkenankan pelantikan Musa sebagai Ketua Polis Negara.
Dalam masa yang sama, pihaknya mahu Guan Eng berhenti daripada menggunakan nama Kalifah Umar Abdul Aziz dalam ucapan, penerbitan dan sebarang bentuk komunikasi yang disifatkan mencemarkan nama baik khalifah Islam serta perasaan umat Islam di negara ini.
"Guan Eng dilihat menyalahgunakan sewenang-wenangnya nama khalifah Islam itu untuk kepentingan politik. Malah kepimpinan beliau juga tidak menggambarkan keperibadian khalifah Islam itu.
"Kita mahu beliau berhenti menggunakan nama Khalifah Umar Abdul Aziz kerana kita khuatir ia akan mengelirukan golongan muda daripada kalangan umat Islam," tegasnya.

No comments:

Post a Comment