Tuesday, May 11, 2010

Tak ada kerja habiskan usia dengan sia-sia


Berbasikal dari China ke Rusia


MOHD. Yasin (kanan) mengamin doa bersama Zahariz di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Berbekalkan semangat Malaysia Boleh, Zahariz Khuzaimah, 30, akan berbasikal merentasi benua Asia bermula dari Litang di Wilayah Sichuan, China hingga ke Omsk, Rusia mulai 18 Mei ini.
Bekas pensyarah di sebuah kolej swasta itu dijangka menempuh laluan sukar sepanjang 10,000 kilometer menaiki basikal MountainBike termasuk melalui lembah paling dalam di dunia di Yunan yang turut dikenali sebagai Tiger Leaping George.
Zahariz juga akan terpaksa merentasi kawasan tertinggi di dunia iaitu Tibet, banjaran Himalaya, laluan sutera, banjaran Karakarom, pergunungan Altai dan melalui sempadan Pakistan serta Afganistan.
"Tujuan saya melakukan ekspedisi sukar ini adalah untuk mengharumkan nama negara di mata dunia selain memperkenalkan budaya orang Melayu kepada bangsa-bangsa asing," katanya kepada pemberita selepas upacara pelancaran ekspedisi itu oleh Ketua Setiausaha, Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Mohd. Yasin Mohd. Salleh di sini semalam.
Menurut Zahariz, dia sudah bersedia daripada segi mental dan fizikal untuk melakukan ekspedisi itu kerana telah melakukan latihan dan persediaan sejak dua bulan lalu.

No comments:

Post a Comment