Wednesday, June 9, 2010

Kelantan lubuk GRO



KOTA BHARU – Kemasukan wanita warga asing ke Negeri Cik Siti Wan Kembang untuk menjadi pelayan pelanggan (GRO) semakin berleluasa sejak akhir-akhir ini. 

Keadaan ini membimbangkan kerana Kelantan menjadi tumpuan dan seolah-olah sebagai lubuk rezeki kepada wanita dari negara sempadan termasuk Indonesia dan Myanmar untuk memperdagangkan tubuh badan mereka. 

Senario ini diperlihatkan secara jelas menerusi jumlah penangkapan GRO yang semakin meningkat pada setiap masa berdasarkan tangkapan oleh Jabatan Imigresen Kelantan dan sampai bila keadaan ini boleh dihentikan? 

Timbalan Penolong Pengarah (Penguat kuasa), Ketua Unit Operasi Imigresen, Amran Abd Aziz berkata, bermula Januari sehingga kini terdapat 76 GRO yang ditahan terdiri daripada pelbagai pendatang. 

“Kita bimbang dengan keadaan ini kerana bermula awal Jun sehingga 8 Jun sudah 31 GRO yang ditahan dan ini satu jumlah besar dalam jangka masa pendek. 

“Pada bulan sebelumnya hanya 19 sahaja yang ditahan dan hari ini kita melihat ia semakin ramai walaupun jabatan sentiasa menjalankan operasi tanpa mengira masa,” katanya semalam. 

Amran berkata, mereka ini juga dipercayai menyediakan khidmat seks kepada pengunjung-pengunjung berdasarkan penemuan kondom di premis ketika serbuan di jalankan dekat beberapa lokasi. 

“Hasil siasatan awal kami mendapati ada di antara tauke premis sanggup membayar RM1,500 untuk dijadikan GRO di lokasi mereka masing-masing. 

“Kami juga mempercayai kemungkinan terdapat penglibatan sindiket yang menggalakkan kegiatan ini terus berlaku, namun bagaimanapun pihak kami terus melakukan pemantauan dan membuat tangkapan untuk memastikan keadaan ini tidak berterusan,” katanya.

No comments:

Post a Comment