Monday, July 19, 2010

The Terrorist 3 - bandit UMNO umpama jin dikaki langit

The Terrorist 3 - bandit UMNO umpama jin dikaki langit

7:41 PM Posted by radens albanjari

Pernah suatu ketika, seorang blogger UMNO melontarkan komen dan soalan untuk dijawab secara jantan. Lalu dengan sedikit upaya, lakaran jawapan dilontarkan kembali untuk dinilai semula oleh pembaca albanjari.

Salam Wak! Apa kaba? Harap2 sihat. Wak cam ni la kan, pada saya simple je wak, yang saya (saya bukan ahli BPN ke apa ke, saya sendiri) hairan ialah kenapa dan bagaimana PAS nak dan boleh bersama2 DAP dan PKR sedangkan perjuangan kedua2 parti itu adalah berbeza dari perjuangan PAS.

Barisan Nasional mempunyai 1 hala tuju yang sama dan di persetujui oleh semua parti kompenan. Betul, kadangkala ada ketidak puasan hati di antara parti2 dalam BN, tetapi tidak mungkin BN dapat memuaskan hati semua parti di dalamnya, jadi BN amalkan cara bertolak ansur. Bagaimana dengan Pakatan Rakyat? Sedangkan bertanding pun PR menggunakan logo parti masing2, adakah ini gabungan yang serasi? Kenapa takut untuk duduk di bawah 1 logo?

Lagi satu, kalaulah PR berjaya memerintah Malaysia nih, apa yang PAS nak lakukan? Nak tubuhkan negara Islam? DAP tak nak. Nak kecilkan atau kurangkan lesen2 minuman keras dan judi2 berdaftar? DAP dan PKR tak setuju. Jadi camne PAS nak memerintah negara? Kan sama je dengan sekarang. Apa perubahan nya?

Adakah PAS boleh menjamin bahawa rasuah akan terhapus 100% apabila memerintah negara? Jangan takbur. Pasti PAS tak berani nak berjanji begitu. Mana mungkin PAS dapat menghapuskan rasuah, sedangkan PKR sendiri ada terlibat dalam rasuah.

Saya sendiri tak tahu apa yang nak di ubah oleh PAS. Kalau setakat nama jalan tulis jawi, tak payah pun tak pe. Perubahan apa? Nak ubahkan pemimpin atas tu je? Apa PAS telah buat di Perak selama 1 tahun memerintah? Saya tinggal di IPOH. Saya tak nampak pun apa2 perubahan, kecuali perubahan ketua kampung, Ajk masjid je.

Setahun tak cukupkah untuk menunjukkan sedikit perubahan? Apa perubahan di Kedah? Apa perubahan di Selangor dan Penang? Saya tahu, tanah di Perak lepas ke bangsa asing, kandang khinzir terbesar di selangor, balak di tebang di hutan di Kedah, dan di Penang apa yg ubahnye? oooh ya, timbalan ketua menteri 1 nya, di ubah sebab terlibat dgn rasuah.

Wak, saya harap wak nasihatkan lah puak2 wak agar hati mereka tidak di penuhi dengan rasa iri hati dan syak wasangka terhadap apa jua yang di buat kerajaan BN. Yang salah tu salah la wak, tapi jgn lah di salahkan bende yang betul.
Jawapan wak, (sila baca sampai habis), jangan baca setengah-setengah. Wacana untuk kita bahaskan bersama, hindarkan dari caci maki, ini wacana maya dari kacamata wak sebagai seorang ahli PAS. Segala kelemahan, dan kekurangan dari artikel ini wak mohon maaf kepada semua pembaca. Wallahuaklam..!

(J) - Memanglah kedua-dua parti ( DAP-PKR ) dasar dan perjuangan partinya berbeza. Sebab perbezaan itulah kita berpakat. Berbeza dengan BN yang mempunyai satu matlamat iaitu matlamat menegakkan sistem sekular. Semua parti komponen sepakat untuk tidak mahu menegakkan islam dan mahu terus menerus menyembunyikan amalan rasuah yang mereka lakukan.

Saudara berkata dalam BN pun wujud rasa tidak puas hati dan tidak mungkin BN dapat puaskan hati semua parti komponennya ? Macam mana pulak saudara nak rasa puas hati dengan apa yang PR lakukan? Itulah sandaran saudara.

Saudara berkata BN amalkan cara bertolak ansur, memang patutlah anda tidak pernah melihat tolak ansur dalam PR kerana saudara ponyokong BN. Masakan saudara tidak mengaku BN atau BPN atau apapun yang sewaktu dengannya kerana dalam minda saudara hanya ada tolak ansur ala BN, bersatu ala-BN, demokrasi ala BN. Kalau tidak mengapa saudara sebut tentang tidak puas hati komponen BN kemudian saudara terus nafikannya atas nama TOLAK ANSUR.

Apakah saudara ingat segala sistem kehidupan ini semuanya milik BN dan hanya BN sahaja yang mampu melaksanakannya ? Kami tidak bergabung di bawah satu lambang sudah pastilah ada sebabnya. Saya pasti anda tak baca pun tentang posting saya tentang Tahaluf Siyasi yang saya tulis panjang lebar.

Ingin saya menarik perhatian saudara, sedangkan kami yang saudara anggap tidak berani berkongsi lambang pun parti saudara tewas di Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Lupakan tentang lambang. Itu perkara kecil. Sekadar lambang. Persoalannya, beranikah saudara menyeru pimpinan BN untuk bubarkan DUN Perak atau sekurang-kurangnya DUN Behrang, Changkat Jering dan Jelapang ?

Saudara bercakap atas kata ‘kalau’. Benda yang belum terjadi, tapi saudara telah cuba nafikan keboleh-upayaannya. Umpama saudara kata kepada seorang budak, budak itu bercita-cita nak bawak kereta, lalu saudara pun kata, nak bawak motor pun kaki tak sampai ! Hello..belum apa-apa dah kata orang tak mampu ! Sekarang memanglah dia tak boleh bawak, esok kalau dah besar…maksudnya ada kemampuan, macam mana pula ?

Bercakap atas kata 'kalau', kenapa tidak dibuang ‘kalau’ itu dengan memberti MANDAT kepada PAS dan saudara akan tahu tentang kemampuan PAS ? Kenapa tak kata kegagalan ekonomi di Amerika disebabkan oleh UMNO tidak memerintah Amerika, 'kalau' UMNO yang memerintah Amerika, selesai masalah ekonomi donia..hahaha..!! Itulah dia.., jika guna kata 'kalau' !

Memanglah pada awalnya DAP itu tidak setuju dengan gagasan Penubuhan Negara Islam sebab apa ? Sebab sejak dari merdeka lagi DAP kena tipu hidup-hidup dengan UMNO betapa Islam tidak beri jaminan kepada manusia bukan Islam jika Islam memerintah !

Cuba saudara baca kenyataan M. Kulasegaran tentang Hudud, cuba saudara lihat undi yang diberi oleh masyarakat cina, bukan diorang tak tau PAS akan tubuh Negara Islam dan melaksanakan hudud atas umat islam, mereka tahu. Cuma UMNO yang buat-buat tak tahu macam saudara. Yang jadi pelik, kenapa saudara beriya-riya mempersoalkan tentang Negara Islam yang PAS perjuangkan, bukankah itu adalah tanggungjawab semua umat islam tak kira UMNO atau PAS ?

Apakah saudara yang menyokong UMNO merasakan tidak bertanggungjawab untuk menubuhkan Negara Islam yang melindungi dan menjamin kehidupan semua manusia tanpa mengira agama di bawah naungan Islam ?

Jika saudara rasa bukan tanggungjawab saudara, kerana fahaman saudara, baiklah..tetapi apakah tidak boleh saya katakan bahawa saudara adalah manusia yang mengaku islam tapi tidak bertanggung jawab dengan islam yang saudara akui ?

Berkaitan lesen arak, untuk pengetahuan saudara, sekiranya sesuatu amalan itu haram di sisi islam tetapi halal untuk penganut agama lain, maka amalan itu dibenarkan dalam lingkungan mereka yang menganut agama itu. Dalam agama lain seperti Buddha dan Hindu, Kristian juga barangkali, arak tiada menjadi masalah bahkan dianggap seperti minuman biasa bagi penganut mereka, begitu jugak dengan memakan daging babi.

Maka lesen yang dikeluarkan adalah untuk memenuhi keperluan penganut agama lain, tidakkah saudara melihat betapa Majlis Bandaraya Shah Alam telah menamatkan lesen penjualan arak di tempat2 bermajoriti melayu dan keputusan ini dibuat oleh ahli-ahli Majis MBSA yg terdiri dari ahli PAS , PKR dan DAP ?

Atau saudara tak tahu menahu pun tentang perkara ini kerana mata saudara dibutakan, telinga saudara dipekakkan oleh Berita Hairan, Utusan Meloya atau TV3 setengah ? Bacalah kenyataan rasmi kerajaan Negeri Selangor bahawa Majlis Perbandaran yang lain di Selangor akan mengikut jejak langkah MBSA..bahkan Ahli Majlis MBSA yang dilantik dari kalangan DAP juga menyokong bahkan mencadangkan agar di kawasan majoriti cina pun jika boleh dikurangkan penjualannya ?

Begitu juga isu bela babi, yang mana lebih baik, biarkan kandang babi berselerak atau dihapuskan kandang babi yang berselerak digantikan dengan kandang babi yang lebih moden di satu tempat sahaja walaupun ianya diluluskan oleh Khir Toyo!

Memanglah saudara fikir sama saja sebab saudara tidak melihat perubahan ini kerana telinga dan mata saudara disumbat oleh media-media UMNO ! Atau saudara fikir perubahan itu MESTI dibuktikan dengan mencabut segala bangunan dan digantikan dengan bangunan yang baru serta berbeza reka bentuknya sebagai bukti ada perubahan dalam pentadbiran dan pembangunan? Saya fikir orang Papua New Gunea pun tak berfikir begitu melainkan...?

Saudara sebut pasal rasuah, saudara sendiri arif betapa rasuah tidak akan terhapus kerana boleh jadi yang bercakap itu pun mengamalkan rasuah atau hidup dikelilingi rasuah yang mana hanya perasuah sahaja yang mempunyai akal untuk melakukan rasuah tanpa dapat dihidu oleh undang-undang mahupun pemerintah.

Maka tidak hairanlah jika perasuah berkata rasuah tidak akan dapat diatasi 100% atas sebab-sebab yang saya kata tadi. PAS tak pernah pun sebut akan hapuskan rasuah 100%. Yang disebut ialah perkara yang menyumbang mengapa rasuah itu tidak dapat dihapuskan ketika UMNO memerintah. Yang peliknya saudara seolah-olah mengiyakan amalan rasuah dalam UMNO, memanglah, dalam UMNO apa pun boleh, maaf kerana saya kata begitu, ini kerana bila merujuk Lembaga Disiplin UMNO kata bersalah, tetapi mereka yang diragui ada melakukan rasuah pun boleh jadi Ketua Pemuda. Itu apa cerita ?

Macamana saudara nak tahu apa yang PAS nak ubah sedangkan saudara tidak pernah ambil tahu pun tentang apa yang dibuat oleh PAS ! Pasal Tahaluf Siyasi pun saya yakin saudara tak baca, saja gatal nak tulis komen kan! Inilahsebenarnya saudara.

Saudara tidak mahu langsung mendengar apa hujah dari pihak lawan, dia dakwa orang tiba-tiba dia jugak jadi hakim, orang lain tak dapat nak bela diri, mak oi..patutlah saudara tidak tahu apa-apa.

Isu Tanah di Perak. Saudara hanya tahu, bahawa tanah di Perak lepas kepada bangsa asing, tetapi tahukah saudara semasa Tajul Rosli memerintah, beri tanah kepada YTL beribu ekar kamu tak tahu ke ? Mana saudara tahu, sebab media UMNO tak beritahu, yang saudara tahu tanah dapat pada bangsa asing, sebab itu saja yang media UMNO beritahu.

Saudara tidak tahu betapa bangsa kamu sendiri yang hidup berpuluh-puluh tahun di kampung-kampung Tersusun telah diberikan Geran Tanah Kekal oleh Kerajaan Pakatan Rakyat, memang saudara tidak tahu pasal media UMNO/BN tak beritahu ! Yang peliknya saudara berlagak macam semua tahu !

Isu kandang babi terbesar di Selangor, saudara hanya tahu bila media UMNO/BN beritahu, UMNO/BN beritahu bahawa Selangor akan bina kandang babi terbesar, tetapi apabila Kerajaan Selangor kata akan tutup semua kandang babi yang berselerak di seluruh Selangor saudara tidak tahu sebab bila Harakah beritahu saudara tak mahu ambil tahu !

Selama berpuluh tahun penduduk kampung Tumbuk Darat derita akibat pencemaran najis babi, saudara tak tahu sebab media UMNO/BN tak beritahu. Tiba-tiba bila masuk dalam berita TV3 setengah, baru saudara tahu itu pun saudara buat-buat tak tahu betapa wujudnya kandang babi di situ berpuluh tahun di bawah kerajaan siapa?

Di Kedah bila Kerajaan Pusat tak nak beri pampasan terhadap balak kepada Kerajaan Kedah, saudara tak nak ambil tahu, Jabatan Perhutanan luluskan penebangan pokok balak tua saudara tak nak ambil tahu, mana nak tahu sebab saudara hanya tahu bila UMNO/BN beritahu, yang Harakah beritahu saudara tak mau ambil tahu!

Timb. Ketua Menteri 1 Pulau Pinang diminta letak jawatan kerana terlibat dengan tuduhan rasuah, tahu pulak saudara ya, tapi tahukah saudara bahwa itulah maknanya kerajaan yang ada integriti akan bertindak serta merta ke atas mereka yang terlibat dengan apa-apa kesalahan dan diserahkan kepada SPRM bukan macam UMNO, Ketua Menteri Melaka yang bersalah kerana terbabit rasuah oleh pihak Lembaga Disiplin UMNO masih tak di ubah-ubah lagi !

Wak nak nasihatkan saudara yang juga seorang islam seperti saya, nasihatkanlah rakan-rakan dalam UMNO/BN agar sentiasa ambil tahu walaupun siapa yang beritahu agar tidak dipenuhi dengan rasa iri hati, dengki serta buruk sangka terhadap apa jua yang dibuat oleh Kerajaan PR..ketahuilah bahawa saudara hanya tahu apa yang UMNO beritahu, tetapi tidak kepada kami kerana apa yang kami nak beritahu sering disekat-sekat agar rakyat terus tidak tahu ! Wallahuaklam..!

Sekarang, siapa yang salahkan benda yang betul...?

sumber asal : disini
albanjari online: The Terrorist 3 - bandit UMNO umpama jin dikaki langit

No comments:

Post a Comment