Monday, August 16, 2010

Jordan hantar 3.5 tan makanan, ubat ke Pakistan



16/08/2010 2:32am

AMMAN 16 Ogos - Sebuah pesawat Jordan yang membawa 3.5 tan makanan dan bekalan ubat-ubatan berlepas ke Pakistan semalam untuk membantu jutaan rakyat di negara itu yang dilanda banjir, kata para pegawai.
“Pesawat berkenaan turut membawa 25 ahli pasukan perubatan termasuk sembilan doktor dengan 21,000 vaksin kepialu dan taun,” kata Brigadier Mohammad Mheisen dari Perkhidmatan Perubatan Diraja kepada agensi berita Petra.
Putera Razhed Hassan, sepupu kepada Raja Abullah II dan Presiden Pertubuhan Kebajikan Hashemite Rakyat Jordan berkata, negaranya akan menghantar lebih banyak bantuan kepada Pakistan sepanjang Ramadan ini, lapor Petra.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah memohon bantuan segera sebanyak AS$460 juta (RM1,472 juta) bagi menangani masalah bencana banjir yang telah meragut 1,600 nyawa dan menjejaskan tidak kurang 14 juta penduduk di negara itu.
Sebahagian besar kawasan di Pakistan masih ditenggelami air dan PBB telah mengesahkan kes pertama penyakit taun akibat air tercemar berlaku di Mongora, barat laut daerah Swat dan sekurang-kurangnya 36,000 orang menderita cirit-birit. - AFP

No comments:

Post a Comment