Thursday, September 16, 2010

Rakyat perlu bangga jadi anak Malaysia - PM


KUALA LUMPUR 15 Sept. - Seluruh rakyat perlu berbangga dan bersyukur menjadi anak Malaysia kerana negara ini memiliki kemakmuran berterusan, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
Menurut Perdana Menteri, kemakmuran yang sukar ditemui di negara lain ini memberi kelebihan kepada kerajaan untuk melaksanakan pelbagai pembangunan untuk kemajuan rakyat dan negara.
"Kita semua patut berbangga kerana menjadi anak Malaysia. Walaupun negara kita terdiri daripada rakyat yang berbilang kaum, ia bukan alasan untuk tidak hidup dalam keadaan aman damai di bawah semangat 1Malaysia.
"Kepelbagaian ini sebaliknya menjadi kekuatan kepada kita untuk terus menikmati kemakmuran. Kelebihan ini membolehkan kita merangka dan melaksana pelbagai pembangunan bagi mencapai Wawasan 2020," katanya.
Beliau berucap merasmikan Festival Muzik, Seni dan Gaya Antarabangsa (MASiF) 2010 di sini malam ini.
Perdana Menteri menambah, rakyat negara ini perlu menzahirkan rasa bangga itu bagi menyemarakkan lagi semangat cintakan negara mengikut kreativiti dan profesional tersendiri.
"Rakyat negara ini mempunyai 28 juta cara untuk berterima kasih kepada Malaysia. Jadi zahirkan perasaan itu mengikut kesesuaian masing-masing sempena sambutan bersejarah, Hari Malaysia yang akan disambut esok," katanya.
Mengenai MASiF 2010, Najib tertarik dengan konsep yang diketengahkan kerana ia terjemahan idea generasi muda pasca merdeka yang merangkumi gaya, muzik dan seni.
Tambah beliau, sebelum ini menjadi kebiasaan dalam acara sambutan yang besar, inisiatif itu datangnya daripada kerajaan tetapi dalam penganjuran MASiF idea tersebut dijelmakan sendiri oleh generasi muda.
Lebih 2,000 pengunjung dari dalam dan luar negara memeriahkan festival tersebut yang akan berlangsung selama lima hari.

No comments:

Post a Comment