Sunday, October 10, 2010

Kisah Sosilawati difilemkan


KUALA LUMPUR 9 Okt. - Pengarah filem, Dr. Mahadi J Murat akan menerbitkan filem cereka berjudul "Sosilawati, Cerita Seorang Wanita" dipadankan daripada kisah hidup jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya yang mati dibunuh pada Ogos lalu.
Filem yang mengisahkan kegigihan perjuangan seorang wanita dalam mengharungi cabaran hidup ini yang juga membawa tema "cinta, benci dan tragedi" itu, menggandingkan pelakon-pelakon popular pujaan ramai.
Anak sulung Allahyarham, Erni Dekritawati Yuliana Borhan, 25, mengesahkan persetujuan telah dicapai antara pihaknya dengan Mahadi mengenai perkara itu.
"Saya dan adik-adik yang lain bersetuju dengan idea penerbitan filem ini oleh Mahadi selagi ia berkisar kepada perkara positif.
"Barangkali melalui penghasilan filem ini, boleh menjadi iktibar dan tauladan kepada masyarakat akan perjuangan Allahyarham ibu kami," kata Rita kepada Mingguan Malaysia.
Menurutnya, perjuangan Allahyarham ibunya sebagai anak orang susah, tetapi dengan kerja keras, usaha bersungguh-sungguh akhirnya telah berjaya merubah kehidupannya.
"Ini kisah menarik yang perlu dikongsi dengan masyarakat," tegas Rita lagi.
Difahamkan, Mahadi yang juga Timbalan Dekan (Akademik dan Penyelidikan) Fakulti Teknologi Kreatif dan Artistik UiTM kini sedang dalam peringkat akhir menyiapkan skrip filem berkenaan yang dijangka menjalankan penggambaran di lokasi utama di Kuala Lumpur, Johor dan Selangor.
Mahadi juga memilih London dan Bandung sebagai lokasi penggambaran filem tersebut.
Menurut Rita, majlis pengumuman pelakon akan dibuat tidak lama lagi dan penggambaran dijangka bermula Disember depan.
Mahadi ialah pemenang Anugerah Pengarah Terbaik dan Penulis Skrip Terbaik Festival Filem Malaysia ke 12. Filem arahannya Sayang Salmah pernah menerima anugerah Best For Humanity di Festival Filem Dunia di Kuala Lumpur yang bertemakan keamanan sejagat pada tahun 2004

No comments:

Post a Comment