Saturday, October 16, 2010

Lelaki bunuh tiga anak kena 33 tahun


sumber

2010/10/16

MELBOURNE: Seorang lelaki tempatan dihukum penjara seumur hidup semalam kerana membunuh tiga anak lelakinya dengan membawa mereka ke kawasan tadahan air dan melemaskan mangsa pada Hari Bapa untuk menyakiti ibu mereka. 

Hakim Mahkamah Tinggi Victoria, Lex Lasry mengarahkan Robert Farquharson, 41, dipenjara sekurang-kurangnya 33 tahun sebelum dipertimbangkan mendapat parol.Farquharson membawa tiga anak lelakinya – Jai, 10, Tyler, 7, dan Bailey, 2 – ke rumah bekas isterinya apabila dia membelokkan keretanya ke kawasan tadahan dan membiarkan anaknya lemas pada September 2005.Dia mendakwa batuk dan pitam ketika memandu serta mengaku tidak bersalah atas dakwaan membunuh. 

Namun, pendakwa raya Andrew Tinney, memberitahu juri ketika perbicaraan tiga bulan bermula Mei lalu, Farquharson secara sengaja membunuh anak lelakinya kerana tidak dipedulikan dan marah dengan bekas isterinya, Cindy Gambino. 

Julai lalu, juri mensabitkan Farquharson bersalah atas ketiga-tiga pembunuhan itu buat kali kedua. Sabitannya pada 2007 dan hukuman penjara seumur hidup tanpa parol ditolak tahun lalu oleh mahkamah rayuan yang mengarahkan perbicaraan semula. 

Tinney mempertikaikan bahawa Farquharson perlu dipenjarakan tanpa kemungkinan bebas membalas dendam ke atas Cindy. – AP 

No comments:

Post a Comment