Monday, November 29, 2010

40,000 mangsa banjir mohon bantuan





2010/11/29

AHMAD BASHAH (dua dari kiri) membantu penduduk membersihkan longkang di Taman Muhibbah, Alor Setar, semalam.
AHMAD BASHAH (dua dari kiri) membantu penduduk membersihkan longkang di Taman Muhibbah, Alor Setar, semalam.
ALOR SETAR: Sehingga tarikh tutup semalam, Jawatankuasa Khas Banjir Negeri Kedah menerima hampir 40,000 borang bantuan daripada ketua keluarga dan pemilik premis yang terbabit dengan bencana itu. 

Pengerusinya, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah, berkata pihaknya menganggarkan 60,000 keluarga yang terbabit akan mendaftar dan jawatankuasa berkenaan masih menerima borang yang dihantar lewat daripada tarikh tutup.
“Kita faham ada penduduk yang menghadapi pelbagai masalah dan tidak dapat menghantar borang awal, namun mereka tidak perlu risau kerana jawatankuasa ini masih menerima borang yang dikembalikan lewat.
“Kerajaan Persekutuan mahu memastikan tidak ada pihak tercicir daripada menerima bantuan dan jawatankuasa akan memantau setiap keluarga yang tidak mendaftar bagi membolehkan mereka menerima bantuan sewajarnya,” katanya selepas gotong-royong membersihkan kawasan perumahan yang terbabit banjir di Taman Muhibbah, semalam. 

Ahmad Bashah berkata, borang berkenaan boleh didapati di pejabat Jabatan Kebajikan Masyarakat, Majlis Keselamatan Negeri, Pejabat Pembangunan Negeri Kedah, pusat Khidmat Ahli Dewan Undangan Negeri dan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) serta pejabat parti komponen BN. 

Borang perlu diisi mangsa banjir yang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir atau tidak, menetap di hotel atau rumah saudara dan penghuni rumah kedai yang terjejas akibat banjir. 

Sementara itu, 50 penduduk Taman Muhibbah yang terbabit banjir membersihkan longkang dan kawasan jalan bagi mengelak nyamuk Aedes membiak. 
Gotong-royong itu mendapat kerjasama Jabatan Bomba dan Penyelamat Alor Setar, Syarikat Air Darul Aman (SADA), Majlis Bandaraya Alor Setar (MBAS), Persatuan Autisme Kedah serta Belia 4B Alor Setar.

No comments:

Post a Comment