Monday, November 29, 2010

Roboh menjelang kenduri kahwin



Oleh Mohd Rashidi Yusuf
bhnews@bharian.com.my
2010/11/29

LENGGONG: "Mak cik nak buat kenduri perkahwinan anak tunggal tiga minggu lagi tapi jambatan depan rumah roboh dilanda banjir kilat tiga hari lalu dan ia tidak boleh digunakan. 

"Banjir kilat akibat limpahan air Sungai Nerok itu juga mengakibatkan satu lagi jambatan yang siap dibina April lalu retak apabila rasuknya patah," kata Wan Khadijah Wan Ahmad, 63.
Wan Khadijah yang rumahnya itu terletak kira-kira 20 meter dari jambatan roboh di Kampung Bor, Banggol Belimbing dekat sini, bimbang sekiranya jambatan retak yang letaknya kira-kira 200 meter dari rumahnya juga akan roboh dan tidak boleh digunakan pada hari kenduri nanti, bulan depan.
Berikutan itu, dia berharap kerajaan menyegerakan pembinaan jambatan baru atau membaik pulih jambatan sedia ada yang roboh itu yang sudah beberapa kali mengalami kerosakan akibat dilanda banjir. 

Katanya, jambatan itu adalah laluan utama ke rumahnya dan beberapa rumah jiran itu dibina kira-kira 10 tahun lalu, rosak teruk akibat banjir kilat dua hari sebelum Aidiladha lalu dan berbahaya kepada laluan. 

"Sejak dibina, ia beberapa kali rosak dan amat berbahaya kepada laluan, termasuk penunggang motosikal sebelum roboh lagi tiga malam lalu," katanya. 

Pekerja swasta, Abdul Rahman Khamis, 48, yang pulang bersama isteri dan anaknya ke rumah mentuanya di kampung itu selepas banjir kilat itu terpaksa juga menggunakan jambatan itu, walaupun berbahaya. 
Katanya, rumah mentuanya terletak kira-kira 15 meter dari jambatan itu dan sekiranya hendak menggunakan jambatan yang retak, mereka terpaksa berjalan kaki sejauh 200 meter dalam keadaan jalan berlumpur selepas banjir. 

"Jambatan yang baru siap dibina April lalu itu mengalami keretakan, saya tidak berani naik kereta melalui jambatan itu dan terpaksa berjalan di atas jalan berlumpur," katanya. 

Jambatan roboh dan jambatan retak itu adalah dua daripada tiga jambatan di Kampung Banggol Belimbing yang mengalami kerosakan ketika banjir kilat atau banjir lumpur akibat limpahan air Sungai Nerok, tiga hari lalu selepas hujan lebih dua jam. 

Banjir dua hari sebelum Aidiladha lalu mengakibatkan sebuah jambatan menyeberangi sungai itu di laluan utama Jalan Raya Lama Lenggong-Kuala Kangsar di Kampung Bor juga mengalami kerosakan akibat rasuknya patah. 

Jambatan berkenaan yang rosak teruk ketika banjir besar 11 dan 12 November tahun lalu dan siap dibina semula beberapa bulan kemudian, tetapi terpaksa ditutup kepada semua laluan kenderaan baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment