Saturday, November 20, 2010

Sabung nyawa ke sekolah


 

KOTA TINGGI – Abdul Hamid yang telah bekerja selama sepuluh tahun sebagai penghantar murid sekolah di situ berkata, bagaimanapun, sebarang kejadian berbahaya tidak pernah berlaku ke atas murid di sekolah tersebut tetapi berlaku kepada anak penduduk berhampiran. 

“Sepanjang saya membawa sampan menghantar murid ke sekolah tiada sebarang kejadian tidak diingini berlaku tetapi seorang kanak-kanak pernah terjatuh di tepi tangga berikutan tiada pengadang dan mengakibatkan kecederaan di bahagian kepala. 

“Namun kejadian tersebut sepatutnya menjadi iktibar kepada kita dan perlu beringat sebelum kejadian lebih teruk berlaku kepada murid sekolah,” katanya. 

Abdul Hamid berkata, selain tiada pengadang pada jambatan, di jeti juga menghadapi masalah sama menyebabkan murid dari sekolah terbabit tidak berhati-hati sewaktu naik ke dalam sampan. 

“Pengadang hanya ada di jeti pada sudut kanan dan kiri sahaja menyebabkan murid-murid biasanya meloncat sahaja apabila sampan �sampai di jeti,” katanya. 

Sementara itu, Guru Besar Sekolah Kebangsaan Panchor, Mohd Zawawi Musa berkata, jambatan tersebut dilihat semakin bahaya apabila terdapat pantun yang melanggar rakit di kawasan itu menyebabkan kayu berpaku berlonggok terapung di tepi jambatan tersebut. 

“Saya bimbang jika murid tergelincir atau terjatuh ke dalam sungai lalu terkena kayu dan paku di sebelah jambatan,” katanya. 

Menurut Mohd Zawawi, pihaknya telah membuat surat permohonan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor Lama merangkap Exco Kerajaan Negeri, Asiah Mat Ariff, sejak setahun lalu. 

“Pihak sekolah telah pun menghantar surat permohonan kepada Yang Berhormat Asiah pada April tahun lalu melalui Ketua Kampung Panchor, namun masih tidak mendapat sebarang tindak balas. 

“Saya faham, kerajaan terpaksa mengutamakan kepentingan masyarakat yang lebih memerlukan namun pada masa sama saya mengharapkan keselamatan pelajar juga diutamakan. 

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor Lama, Asiah Mat Ariff berkata, masalah tersebut telah diusulkan kepada pihak bertanggungjawab dan beliau turut berharap masalah itu dapat diselesaikan pada kadar segera. 

“Saya telah mengusulkan masalah itu kepada pihak berwajib dan mengambil sedikit masa bagi membendung masalah ini,” katanya.

No comments:

Post a Comment