Monday, April 25, 2011

Hari-hari puji kerajaan sampai rakyat naik meloya!


'Media perdana sekali-sekala kritik kerajaan'


2011/04/25

KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata media arus perdana harus sekali-sekala mengkritik kerajaan untuk menyampaikan pandangan sebenar orang ramai. 

Beliau berkata, ini berikutan media arus perdana enggan mengkritik kerajaan walaupun dibenarkan, malah mengamalkan penapisan kendiri kerana percaya mereka perlu sentiasa memberikan sokongan dan pujian kepada kerajaan.
“Keadaan itu menyebabkan ada kalanya kerajaan mendapat pandangan berat sebelah mengenai apa yang difikirkan orang ramai. Media arus perdana fikir mereka harus melakukan penapisan kendiri, akibatnya ia memberi tanggapan salah kepada orang ramai.
“Sebenarnya ia bukan kerajaan (menapis), ia adalah sikap mereka sendiri dari segi peranan sebagai media arus perdana. Mereka fikir bukan (peranan) mereka untuk mengkritik kerajaan. Ini berlaku bukan kerana kerajaan menahan mereka (media arus perdana), tetapi kerana mereka fikir mereka harus mencerminkan pandangan kerajaan,” katanya berucap pada Persidangan Blogger Malaysia-rantau ASEAN di sini, semalam. 

Dr Mahathir yang juga Penaung Blog House Malaysia (BHM) berkata, blogger perlu mendapat layanan adil dan sama rata tetapi sekiranya melampaui batasan, mereka harus menerima akibatnya. 

Beliau berharap mempunyai rangkaian dengan blogger bertanggungjawab dan dihormati yang memberi komen kerana mengharapkan perkara baik berlaku di negara ini. 

No comments:

Post a Comment