Tuesday, April 19, 2011

Rais Yatim saman penulis blog


KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim mengemukakan saman terhadap penulis blog, Abdul Mutalib Mohamed Daud yang didakwa menyiarkan empat artikel memfitnahnya, Januari lalu. 


Beliau memfailkan writ saman dan pernyataan tuntutan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di Kompleks Mahkamah di sini, pada 10 Februari lalu melalui firma guaman Tetuan Shahabudin & Rozima.
Dalam pernyataan tuntutannya, Rais berkata Abdul Mutalib selaku defendan menerbitkan empat artikel berkenaan dalam blog di laman web ‘Sabahkini-Reveal The Truth Prevail The Faith’ yang disertai gambarnya pada 1, 3, 5 dan 7 Januari lalu.
Rais mendakwa keempat-empat artikel itu yang berunsur fitnah. 

Katanya, perkataan dan petikan dalam artikel yang tidak senonoh itu membuatkan fikiran pembaca diracuni dengan gambaran yang tidak betul dan tidak masuk akal serta jahat mengenai peri lakunya kerana diterima benar tanpa disiasat terlebih dulu. 

Rais menuntut ganti rugi am, khas dan teladan serta injunksi untuk menghalang Abdul Mutalib daripada terus menyiarkan artikel berkenaan. 

Mahkamah Tinggi menetapkan 6 Mei depan bagi pengurusan kes. 

No comments:

Post a Comment