Sunday, May 15, 2011

Buang hantu percuma sebulan


BALING - Penduduk yang mempunyai penyakit misteri sanggup menunggu lebih dari empat jam untuk mendapatkan rawatan di pekan Baling apabila sekumpulan pengamal perubatan tradisional menawarkan perkhidmatan percuma sebulan.

Rawatan yang dijalankan dari jam 9 sehingga 12 malam itu diketuai pengamal perubatan, Norhisham Abdul Halim dan 12 pembantu.

Pengamal perubatan, Yop Musa Talip, 50, berkata, rawatan berkenaan bertujuan membantu pesakit yang menderita berikutan gangguan syaitan dan jin.

“Rawatan ini menggunakan ayat suci al-Quran sepenuhnya, namun begitu semua ini hanya bergantung kepada keizinan-Nya,” katanya.

Rawatan ini terpaksa dilanjutkan sehingga 21 Mei ini berikutan permintaan orang ramai.

Yop berkata, kehadiran mereka mendapat kelulusan pihak berkuasa sebelum memulakan sesi perkhidmatan.

Menurutnya, antara rawatan yang dilakukan adalah membuang saka, menghalau gangguan jin dan syaitan, pengurangan ketagihan dadah dan sebagainya.

“Di sini, kami akan membantu sedaya yang mungkin untuk membuang semua ‘benda’ yang berada di dalam badan pesakit,” katanya.

Pesakit yang juga bekas penagih dadah, Zulkifli Abdul Rahman, 42, berkata, dia sudah menagih dadah selama 10 tahun.

“Bila saya dengar ada kumpulan yang boleh mengurangkan ketagihan dadah, saya datang ke pekan ini untuk mendapatkan rawatan.

Alhamdulillah, selepas tiga hari mendapatkan rawatan, ketagihan saya berkurangnya dan kini bebas daripada dadah,” katanya kepada Sinar Harian.

Kebanyakan penduduk setempat menggelar kumpulan berkenaan sebagai Buang Hantu apabila kejayaan mereka mengubati penyakit misteri.
SH

No comments:

Post a Comment