Thursday, May 26, 2011

Jarum, paku dalam badan

SUBANG: Sekumpulan doktor di Hospital Ciereng Subang semalam berjaya mengeluarkan tiga daripada empat jarum yang berada dalam tubuh kanak-kanak, Erik Nuriana.
Pembedahan yang membabitkan pakar bedah, pakar bius, ahli radiologi dan beberapa kakitangan perubatan lain mengambil masa tiga jam. Daripada empat jarum yang bersarang dalam perut Erik, pakar perubatan berkenaan mengeluarkan tiga yang sudah berkarat sementara yang keempat gagal dikeluarkan kerana sudah memasuki usus besar.

“Satu daripada empat jarum yang berada dalam tubuh Erik belum dapat dikeluarkan kerana ia berada di dalam usus besar.
“Kami berharap ia akan keluar apabila dia membuang air besar,” kata pakar bedar, Dr Jaya Sutisna kepada akhbar Internet, Inilah.com, selepas pembedahan itu.

Terdapat empat jarum dikesan berada dalam tubuh kanak-kanak berusia 14 bulan itu sebelum ini.

"Keputusan untuk melakukan pembedahan selanjutnya atau tidak adalah terletak kepada pakar bedah yang merujuk kepada imej sinar-X bagi mengetahui perkembangan selanjutnya,” kata Jaya.
Erik mengalami kejadian ganjil sejak berusia empat bulan. Dia mengeluarkan benda keras dan berkarat seperti paku, jarum, batu dan buah rantai ketika membuang air besar.

Sehubungan itu, Hospital Ciereng Subang membentuk pasukan khas yang terdiri daripada beberapa doktor pakar untuk merawatnya. - Agensi
myMetro | Jarum, paku dalam badan

No comments:

Post a Comment